Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Proti úrazu i ztrátě zavazadel. Čeští turisté si letos připlatili za pojištění

Cestování

  7:00
PRAHA - Češi letos na dovolené odjížděli s dražším pojištěním než v předchozích letech. Více si totiž připojišťovali rizika úrazu, ztráty zavazadel či odpovědnosti za škodu. Ceny za ošetření v cizině dále rostly. Letošní letní sezonu ovlivnily také nepokoje v Egyptě, pojišťovny zaznamenaly více škod u pojištění stornopoplatků za zrušené zájezdy. Vyplývá to z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami k vývoji letní turistické sezony.
Cestování – ilustrační foto.

Cestování – ilustrační foto. foto: Shutterstock

Průměrné pojistné cestovního pojištění se u Kooperativy proti loňskému roku zvýšilo o sedm procent na 640 Kč. "Znamená to, že letos lidé sjednávali pojištění v širším rozsahu a na jednu smlouvu v průměru vycestovalo více osob než loni," uvedla vedoucí odboru cestovního pojištění v Kooperativě Jana Konvalinová. V polovině případů škod šlo o úrazy nebo onemocnění hrazené z pojištění léčebných výloh, 30 procent řešili pracovníci Kooperativy z pojištění stornopoplatků a sedm procent z pojištění zavazadel.

Průměrné pojistné plnění z cestovního pojištění se u Allianz letos zvýšilo o deset procent. "Letošní léto pokračovalo v loňském trendu, kterým byl další nárůst cen za ošetření našich pacientů. Průměrné plnění za banální ambulantní ošetření překročilo 6000 korun, za hospitalizaci pak přesáhlo 55.000 korun. Výjimkou však nebyly ani několikanásobně vyšší úhrady u vážnějších onemocnění. Mezi nejdražší země patřil opět Egypt se sítí předražených soukromých klinik, nákladná ošetření také vykazovali klienti z Turecka a Itálie, řekla ČTK Jaroslava Kratochvílová z produktového oddělení Allianz.

Počet škod kopíruje jejich oblíbenost

Trendem letoška je preference komplexnější pojistné ochrany, míní mluvčí Generali Jiří Cívka. Ke standardním rizikům léčebných výloh a repatriaci si klienti čím dál více připojišťují úrazové doplňky, zavazadla a rizika související s odpovědností za škodu.

Rozložení škod je podle něj víceméně totožné jako v uplynulých sezónách. Žádná z destinací extrémně nevybočila. Počet škod v jednotlivých destinacích víceméně kopíruje jejich oblíbenost, dodal.

Klienti berou čím dál více jako samozřejmost sjednávat si v rámci cestovního pojištění i pojištění odpovědnosti, což zřejmě souvisí s trendem aktivně strávené dovolené, doplnil mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral. Také pojištění právní ochrany prý nabývá na významu, neboť čeští turisté při cestách do zahraničí stále častěji využívají služeb, jako je půjčení auta, skútru nebo sportovního vybavení.

V destinacích se podle Zavorala letos změnila preference klientů od Řecka k Turecku, což se odrazilo i na množství asistenčních zásahů. Klienti tak hlásili problémy nejčastěji z Egypta, s velkým odstupem pak následují Turecko, Řecko, Bulharsko, Chorvatsko, Španělsko a Tunisko. ČP letos zaznamenala pokles pojistných událostí v Bulharsku a Chorvatsku. Nejčastějšími případy byly o průjmy a problémy zažívacího traktu, dále pak infekce dýchacích cest a nejrůznější úrazy.

Češi si oblíbili tzv. first moment

U Kooperativy nejčastěji šlo o infekce dýchacích cest a různá zánětlivá onemocnění, sluneční alergie, problémy trávicího traktu a poranění mořským ježkem. "Ale řešili jsme i komplikovanou zlomeninu dolní končetiny daleko za polárním kruhem na Špicberkách. Protože operace přímo v místě nebyla možná, pacienta jsme museli letecky evakuovat na pevninu, kde byl operován, a následoval letecký transport do České republiky," představila nejsložitější letošní událost Konvalinová.

"Celá sezona byla letos specifická tím, že lidé velmi intenzivně nakupovali zájezdy v takzvaném first momentu, což vyvolalo dojem, že celý rok bude pro cestovní ruch nadstandardně úspěšný. To se ale nakonec bohužel nepotvrdilo, protože lidé zase o to méně nakupovali ke konci hlavní sezony," upozornil mluvčí ERV pojišťovny Vlastimil Divoký. Pokračovala preference v nákupu zájezdů a dovolených přes internet, kde si ji tímto způsobem zajistila už většina Evropanů.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...