30. března 2009 7:59 Lidovky.cz > Cestovaní > Aktuality

Češi si letos kupují kratší dovolené

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Slevy nezabraly. Cestovní kanceláře v Česku letos v režimu první moment prodaly o pětinu méně zájezdů než loni. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Slevy nezabraly. Cestovní kanceláře v Česku letos v režimu první moment prodaly o pětinu méně zájezdů než loni. | foto: Hynek Glos, Lidové noviny
PRAHA Ekonomická krize a hlavně obavy z ní výrazně ovlivňují české domácnosti při výběru letní dovolené. Zatímco v posledních letech každoročně narůstal podíl lidí, kteří kupovali letní zájezd v předstihu už na počátku roku, letos je situace přesně opačná. Domácnosti zatím vyčkávají a nákup letní dovolené odkládají na později.
„Kvůli krizi zvolili lidé vyčkávací taktiku. Obávají se, že mohou přijít o zaměstnání, proto jsou letos výrazně opatrnější s nákupem letní dovolené na první moment. Proti loňsku se tržby cestovních kanceláří u zájezdů pořízených v předstihu snížily až o pětinu,“ uvedl Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCK). „Na rozdíl od minulých let budou domácnosti v letošním roce daleko více u zájezdů spoléhat na nabídku last minute,“ dodal Okamura. Za celý rok 2009 Okamura očekává, že tržby za letní dovolené proti loňsku klesnou asi o deset procent.

Kanceláře se s propadem tržeb smířily
Samotné cestovní kanceláře takový vývoj očekávaly. „Zájem o letní zájezdy v předstihu je letos na srovnatelné úrovni jako vloni. To ale znamená změnu proti minulým rokům, kdy podíl dovolených prodaných na první moment každoročně narůstal asi o pět procent,“ řekl Daniel Plovajko, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer. „Proti loňsku letos lidé také více poptávají kratší zájezdy,“ dodal Plovajko.

Podobně je na tom i cestovní kancelář Čedok. „V souvislosti s ekonomickou krizí v Česku jsme se rozhodli prodloužit 15procentní slevu na první moment, a to až do konce dubna. Ochota lidí si pořizovat dovolenou v předstihu sice proti loňsku neklesla, větší rozvážnost domácností při nákupu letních zájezdů je ale patrná. Očekáváme, že letos vzroste poptávka po zájezdech typu last minute,“ řekl Tomáš Brejcha, mluvčí cestovní kanceláře Čedok.

Důvodem, proč se lidé v minulosti více přikláněli k předčasným nákupům letní dovolené, je výrazně širší nabídka zájezdů. Zatímco zájezd last minute je v podstatě výprodej, v předstihu mají klienti na výběr z plné nabídky. Letos ale převážily obavy domácností z budoucnosti v důsledku ekonomické krize.
Význačným letošním trendem vedle přesunu zájmu lidí směrem k dovoleným na poslední chvíli je podle Tomia Okamury také právě zkracování zájezdů. „Češi si už zvykli na určitý standard. Pokud chtějí na dovolené něco ušetřit, tak rozhodně nechtějí slevit z kvality. Než aby bydleli v horším hotelu, tak raději obětují několik dní a pořídí si kratší zájezd,“ upřesnil Tomio Okamura.
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz