3. února 2016 6:11 Lidovky.cz > Cestovaní > Aktuality

Design prodává. Lyžaři chtějí
jednoduchost a eleganci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Všem lyžím oceněným v rámci World Skitestu dominují maximálně dvě barvy, navíc... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Všem lyžím oceněným v rámci World Skitestu dominují maximálně dvě barvy, navíc... | foto: Fischer
Kdo tvrdí, že si nové lyže vybírá pouze na základě požadovaných jízdních vlastností a je mu úplně jedno, zda jsou růžové, černé nebo strakaté, lže. To, že design prodává, je stará známá pravda a u lyží platí snad ještě o něco víc, než třeba u trekingových bot.

Od Karpat až po Skalisté hory se každoročně zorganizuje spousta lyžařských testů, ale jen velice málo z nich hodnotí to, jak lyže vypadají. Vám toto hledisko přijde nezajímavé nebo dokonce podřadné? Tak to s vámi není něco v pořádku. Budou-li lyže super stabilní, k tomu snadno ovladatelné a stejně výtečně budou vykrajovat krátké i dlouhé oblouky, zkrátka budou-li jezdit úplně sami a budou vyloženě šeredné, devadesát devět procent lyžařů si je nekoupí.

Dvě barvy

Podle výsledků SnowStyle Contestu, který je každoročně součástí World Skitestu, jednoho z největších evropských testů sjezdových lyží, se lyžaři stále více přiklánějí k jednoduchému, často elegantnímu designu a upřednostňují ho před agresivním, dynamiku evokujícím vzhledem. Proč se to u sportovního vybavení děje, to by možná byla zajímavá otázka pro psychologa. Všem lyžím oceněným v rámci World Skitestu dominují maximálně dvě barvy, navíc povětšinou tmavé odstíny. Smráká se v naší mysli nad lyžováním? Doufejme, že ne.

Zajímavé je sledovat vztah předem definovaného způsobu využití lyží a jejich grafiky.

Značka Fischer, která by se dala označit za absolutního vítěze SnowStyle Contestu, neboť má mezi oceněnými lyžemi hned tři zástupce a dámská lyže Fischer Trinity se dokonce součtem hodnocení stala nejhezčí lyží roku 2016, boduje prostě a jednoduše lyžemi černými. Celá kolekce lyží Fischer určených ženám už dlouhodobě akcentuje vizuální stránku, ať už s jednalo o veselé, barevné allmountainy Koa, nebo naopak elegantní jednobarevné carvery MyStyle.

Na jaře 2015 ale Fischer šokoval představením černočerných race carverů RC4, těch, jež byly až doposud typickými představitely tradičního designu ve stylu “RACE”. A na World Skitestu se líbily natolik, že stejně vyvedené lyže bodovaly jak v kategorii slalomek, tak mezi (juniorskými) obřačkami. Pokud se vám takto designově “utlumené” race carvery líbí, můžete si k nim pořídit také s lyžemi perfektně sladěné přezkáče. Inu, Fischer 2016 painted black...

Z oceněných lyží alespoň trochu vyčnívají jen twintipy Salomon NFX s přece jen širší škálou barev a pojetím á la hodina geometrie (to ale není ve freestyle sekci nic nového) a sport carver Atomic Redster XTI.
Od Karpat až po Skalisté hory se každoročně zorganizuje spousta lyžařských testů, ale jen velice málo z nich hodnotí to, jak lyže vypadají.

Na velmi podobnou notu hraje také Elan a ten už patří mezi tradiční sběratele ocenění za design. Také u lyží slovinského výrobce hraje dominantní roli černá barva, na rozdíl od Fischeru však alespoň v jedné části lyže přechází v zelenou, oranžovou nebo v modrou. Úplně jiný koncept razí Salomon, i když tradičně oceňované Salomon Q85 se vlastně také prezentují jen dvěma barvami. V provedení žluté a několika odstínů modré jsou ale tyto široké allmountainy učiněnými omalovánkami s obsahem zasněné krajiny.

Garhard Brüggler, ředitel World Skitestu:

„Lyže jsou pro spoustu lidí velmi osobní věc. Jejich vzhled musí souznít s tím, co mají jejich majitelé rádi a svým způsobem s tím, jak žijí.“

Z oceněných lyží alespoň trochu vyčnívají jen twintipy Salomon NFX s přece jen širší škálou barev a pojetím á la hodina geometrie (to ale není ve freestyle sekci nic nového) a sport carver Atomic Redster XTI. Ten snad ještě trochu připomíná zašlé časy “race grafiky” s výrazným brandováním, barevně už je ovšem také značně umírněn.

Zajímavé je sledovat vztah předem definovaného způsobu využití lyží a jejich grafiky. Vždy se mělo za to, že sportovní carvery (dynamika, agresivní branding) prostě nemohou vypadat jako freestylové twintipy (extravagantní), dámské allroundy (decentní, elegantní) nebo široké prašanovky (přírodu evokující). Tyto zaběhnuté “designové kategorie” se ale, jak se zdá, bortí.

Ondřej Katz. Autor je šéfredaktorem SKI magazínu
  • 0Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

19 tweetů ze života rodičů, které vás rozesmějí
19 tweetů ze života rodičů, které vás rozesmějí

Hlášky, které bez dětí nevymyslíte.