Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Hodnocení poradí lidem, která cestovka vrávorá na pokraji krachu

Cestování

  13:01
PRAHA - Jak poznat solidní cestovní kancelář? S tím si teď láme hlavu řada turistů. A nikde nemají možnost zjistit, jak si jednotlivé společnosti vedou. Vyřešit to má veřejně přístupný žebříček důvěryhodnosti cestovních kanceláří.
Dovolená (ilustrační foto)

Dovolená (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Krach Tomi Tour, která až do poslední chvíle prodávala zájezdy, překvapil tisíce jejích zákazníků. Podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur však nešlo o nic nečekaného.

"Předpokládali jsme, že Tomi Tour zkrachuje. Nasvědčovaly tomu interní informace, které o společnosti máme," říká. Veřejnost ale nemá možnost většinu z nich zjistit a Asociace je podle Okamury prozradit nesmí.

Proto má jako společný projekt Asociace a ministerstva pro místní rozvoj vzniknout veřejně přístupné hodnocení důvěryhodnosti všech cestovních kanceláří v České republice. "Signálem pro klienty bude i to, pokud některé zařazení do žebříčku odmítnou," míní Okamura.

Jak poznat, že není vše v pořádku
Takzvaný rating najdou lidé na webových stránkách Asociace už před příští turistickou sezonou, tedy v roce 2010. Rychle a přehledně zjistí, jak si daná cestovní kancelář vede. "Nemůžeme otevřeně napsat, že je nějaká společnost nedůvěryhodná. Máme ale možnost důvěryhodnost oznámkovat," říká Okamura.

Cestovní kanceláře budou posuzovány podle 11 kritérií, která značí jednoznačné problémy. Lidé se nedozví, s čím konkrétně má společnost problém, ale promítne se to do celkového hodnocení.

Doposud měli lidé možnost prověřit si, zda má cestovní kancelář pojištění proti úpadku, kdo ji vede a jaké s ní mají zkušenosti ostatní. Připravované hodnocení jim pomůže zjistit, zda je spolehlivá a nezkrachuje.

Kritéria, která značí, že má 'cestovka' problémy

1) vysoký počet oprávněných stížností CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů
2) CK nevyplácí provizním prodejcům provize, resp. platby zdržuje nebo odkládá
3) CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy zahraničním partnerům
4) klienti CK jsou opakovaně stěhování, neubytovávání atd.
5) CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích ( např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní
6) CK posílá denně 10-20 Last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké
7) CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy
8) majitelé se snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem
9) CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu
10) CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, jelikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů
11) CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny
Zdroj: Asociace českých cestovních kanceláří a agentur