9. ledna 2013 7:00 Lidovky.cz > Cestovaní > Aktuality

Nejstarší a třetí největší. V
londýnském metru snadno zabloudíte

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Metro (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Metro (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
LONDÝN/PRAHA Londýnské metro funguje už 150 let. Při zahájení provozu první podzemní dráhy na světě 10. ledna 1863 mělo město asi tři miliony obyvatel, podzemní dráha měřila šest kilometrů a denně svezla na 26 000 cestujících.

Dnes - po 150 letech - má více než osmimilionové město 11 linek s 270 stanicemi a s 402 kilometry drah je třetím nejdelším metrem světa po Pekingu a Šanghaji. Vagony v "The Tube" jezdí vlevo a denně služby metra využije na 3,2 milionu lidí.

PSALI JSME:

První reálné návrhy na vznik podzemní dráhy v Londýně padly v roce 1854, o několik let později zahájila firma Metropolitain stavbu a v roce 1863 se na trati z Paddingtonu do Farringdonu (šestikilometrová Metropolitan Line) konala premiérová jízda. Původní lokomotiva je dosud jedním z 350 000 exponátů londýnského muzea dopravy v Covent Garden.

Vlaky záhy v Londýně přepravovaly 26 000 pasažérů denně a nový trend v hromadné dopravě napodobila o několik desetiletí později i další města: Chicago (1892), Budapešť a Glasgow (1896), Boston (1897) a Paříž (1900). Pražské metro jezdí od roku 1974.

Než se londýnská "The Tube" rozrostla do dnešní velikosti, čítající 270 stanic a 402 kilometrů kolejí, zažila řadu zlomových událostí. Šest let po otevření jel první vagon pod Temží tunelem, v roce 1905 byly první tratě elektrifikovány, o tři roky později se objevilo kruhové červenomodrobílé logo i první elektronické strojky na jízdenky. A třeba v říjnu 1911 se na Earl's Court objevil první dřevěný eskalátor, z něhož jedni měli panickou hrůzu a jiní sem naopak jezdívali za mnohahodinovou zábavou.

Metro jako úkryt před nacisty

V důsledku většího počtu tras a sjednocení konkurenčních firem přispěchal v letech 1931-1933 Harry Beck s legendární schematickou mapou podpovrchové dopravy, která se přímo stala symbolem města nad Temží. Mapa byla interpretována i jako umělecké dílo: nejznámější je diagram "Velká medvědice" od Simona Peterssona, který v názvech stanic použil v roce 1992 jména slavných filozofů, umělců nebo vědců.

V období druhé světové války byly nástupiště metra v letech 1940-1945 využívány jako kryty před nálety nacistických letadel, jedna trať byla dokonce uzavřena a využívána Britským muzeem na uskladnění ohrožených památek. V roce 1948 bylo metro, kde pracuje na 19 000 lidí, znárodněno.

Vedle řady stávek se metru nevyhnuly ani tragédie. V roce 1975 zemřelo v tunelu u Moorgate 43 osob, v listopadu 1987 uhořelo na King's Cross 31 lidí a 7. července 2005 zahynulo při sérii čtyř bombových útoků (tři v metru a jeden v autobusu) 56 lidí.

Nejrušnější trasa

Nebývale roste počet cestujících: koncem 90. let přepravovalo metro kolem 800 milionů lidí ročně, miliardu přepravených překonala podzemka v roce 2007 a loni "The Tube" přepravilo na 1,2 miliardy lidí.

Nejrušnější trasou metra je District Line se 60 stanicemi, nejvytíženější stanicí Waterloo s 82 miliony cestujících za rok. Nejhlouběji pod povrchem je zastávka Hampstead (58,5 metru), nejvýše nad úrovní země se tyčí viadukt Dollis Brook (18 metrů). Nejdéle bez přestupu - 1,28 hodiny - se můžete vozit na Central Line o délce 59,4 kilometru, nejdelší vzdálenost (6,26 kilometru) je mezi stanicemi Chalfont&Latimer a Chesham na Metropolitan Line.

ČTK, Lidovky.cz
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?