Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ministra turisté nezajímají, stěžuje si expert

Cestování

  17:00
Místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. se v on-line rozhovoru pro Lidovky.cz opřel do ministra zahraničí Karla Schwarzenberga. "Pokládám ministerstvo za špatně vedené a našeho pana ministra zahraničí za člověka, kterému jsou turisté úplně jedno," postěžoval si Papež.

Karel Schwarzenberg foto: ČTK

Vedle ministrovy kritiky (viz box) se Papež věnoval radám, jak se nenechat napálit. Pokud se Češi rozhodnou jet s cestovní kanceláří, měli by být podle něj obezřetní. "Chtít všechny důležité informace a všechno mít ve smlouvě, to je základ," řekl v on-line rozhovoru serveru Lidovky.cz

Největším problémem při výběru dovolené je, že zákazníci se často spokojí s polovičními informacemi, protože jim jde především o cenu. Pak se dožadují něčeho, o čem sice snili, ale neměli to ani ve smlouvě. 

"Ministrovi zahraničí jsou turisté ukradení"

Místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež si v on-line rozhovoru rýpnul i do práce ministerstva zahraničí. "Mám k práci ministerstva velké výhrady a pokládám toto ministerstvo za špatně vedené a našeho pana ministra zahraničí za člověka, kterému jsou turisté úplně jedno," postěžoval si Papež.

Karel Schwarzenberg.

Ohledně víz do Spojených arabských emirátů (UAE) má ale úřad podle něj 'svázané ruce'. "Vízová politika je v rukou každého státu a vliv na ni má ministerstvo jen omezenou - především v rámci dvoustranných jednání. V tomto případě ale nemohou opravdu nic dělat, protože vláda UAE nemíní nic měnit," vysvětlil.

Cestovní smlouva je podle něj základní právní dokument, proto je třeba velmi pečlivě dbát na její správné vyplnění. "Musí obsahovat vše, co jste si s cestovní kanceláří dohodli. Jméno hotelu a jeho kategorie, typ pokoje, počet nocí a typ stravování, druh dopravy, typ pojištění," upozornil místopředseda asociace. Klient se tak vyhne případnům dohadům, zda některé požadavky byly slíbeny ústně či nikoliv.

Tunis

Pokud cestovní kancelář své povinnosti nesplní, zákazník má právo na reklamaci. "Samozřejmě, že musí být reklamace podpořena argumenty, ne pouze dojmy. A vše je nezbytné porovnávat s cestovní smlouvou, která je záznamem o tom, co jste si s kanceláří dohodli," vysvětluje odborník.

Překvapit může Bulharsko nebo Černá Hora

Jak reklamaci podat se zákazníci dozví v reklamačním řádu. Se stížností by ale neměl dlouho otálet - písemnou reklamaci by měl podat nejpozději do 3 měsíců od skončení zájezdu, jinak právo zaniká.

ČTĚTE ON-LINE ROZHOVOR:

Bohužel, jsou i situace, kdy se cestovní kancelář může odpovědnosti za škodu zprostit. To se týká například zrušení zájezdu v případě stávky, výbuchu sopky či konfliktů v zemi. "Vyšší moc je vyšší moc. To je situace, kterou nikdo nemohl předvídat a nemohl ji zabránit a tady platí, že to je téměř jediná situace, kdy spotřebitel nemůže očekávat nahrazení škody," říká Papež.

A do jakých destinací bude letos výhodné jet oproti loňským cenám? "Překvapit mohou destinace jako je Bulharsko, Černá Hora, ale i třeba Spojené arabské emiráty. Já osobně očekávám, že s mimořádnou nabídkou přijde i Španělsko a některé lokality Itálie," uzavírá Papež. Podle něj se rozhodně vyplatí zájezdy typu 'first moment'. "Máte svobodu výběru," vysvětluje.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...