20. srpna 2009 14:10 Lidovky.cz > Cestovaní > Aktuality

Otestujte si cestovky: tipy
jak poznat dobrý zájezd

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Cestování (Ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cestování (Ilustrační foto) | foto: Shutterstock
PRAHA Je možné poznat dobrý zájezd? A jak se bránit, když dovolená nevyjde tak, jak má? Společně s odborníky jsme pro vás připravili pár tipů.

Jen za poslední týden uvízly na letištích doma i v zahraničí stovky turistů. A podle odborníků z cestovního ruchu není vyloučené, že stejný osud postihne i další. "Mechanismy na kontrolu cestovních kanceláří existují a jsou dostačující. Bohužel se ale málo využívají," míní analytik a specialista na cestovní ruch Jaromír Beránek. Řadu věcí si podle něj ale mohou klienti prověřit sami.

1. Pojištění proti úpadku je pro cestovky povinné
Každý by si měl ověřit, zda je cestovní kancelář, u které zájezd kupuje, pojištěná proti úpadku. Jedině tak si zajistí nárok na  odškodnění v případě, že se společnost dostane do potíží. Pojištění proti úpadku je navíc pro cestovní kanceláře na rozdíl od leteckých společností povinné.

2. Smlouva s aerolinkami předejde nocování na letišti
Shánění letů až k prodaným zájezdům je podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur vysoce nestandardní a nezodpovědné chování. Poslední dny ale ukázaly, že se u cestovek objevit může. Než proto koupíte zájezd, zjistěte si, zda má společnost uzavřenou smlouvu s některým z leteckých přepravců.

3. Pokyny k odletu žádejte minimálně týden předem
Ačkoliv je podle informací Lidovek.cz mezi cestovními kancelářemi běžnou praxí informovat klienty o odletu na dovolenou 3 - 5 dní předem, jejich povinností je oznámit spoj a čas letu s týdenním předstihem. Získané údaje si navíc můžete ověřit na letišti nebo u aerolinek.

O cestovních kancelářích čtěte také


4. Čekání na letadlo vám musí aerolinky zpříjemnit
Pokud cestovní kancelář u aerolinek let řádně zajistila, a klienti přesto odletí se zpožděním nebo vůbec, odpovědnost za kompenzace a odškodnění nese letecká společnost. Ta má pak od určité délky zpoždění povinnost cestujícím zajistit občerstvení, nebo dokonce ubytování. V krajním případě pak mohou lidé let i odmítnout a žádat vrácení peněz. (více informací čtěte zde)

V případě, že cestovka let nezajistila, klienti se musí s reklamací obracet na ní. Pokud se jim ale nepodaří se společností na odškodnění dohodnout, nezbývá nic jiného, než se obrátit na soud.

  • 6Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz