Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Po stopách UNESCO: Zanzibar tak trochu jinak a Kilwa Kisiwani

Naše expedice pokračuje přes Tanzanii do Mozambiku, úmyslně zde neuvádím podrobnosti o potížích, kterými je naše cesta opravdu zahlcena. To by nebylo pěkné počteníčko. 80% našeho hubeného rozpočtu totiž zaberou opravy auta, což se nikdy v minulosti ještě nestalo.

Cesta trvá necelé 2 hodiny a jedná se o uspávací příjemnou plavbu. Již při příjezdu na ostrov je jasné, že se máme na co těšit. foto: Alexandr Bílek

Zájemci o podrobnější informace si mohou číst pravidelně náš deník na www.alexandrbilek.cz.

Dar es Salaam a rybí trh

Naší další zastávkou je největší město Tanzanie Dar es Salaam. Město je to velmi kosmopolitní a moderní a najdete tu několik zajímavých míst, která stojí za návštěvu. Tím nejlákavějším pro nás je rybí trh, který je nejrušnější ráno a dopoledne. Jsou zde stovky rybářů, prodávají se mořské plody po kusech nebo ve velkém, větší a zajímavější kousky, které se tváří jako úzkoprofilové zboží, se dokonce draží.

Jsou zde stovky rybářů, prodávají se mořské plody po kusech nebo ve velkém,...

Na dlouhém dřevěném praktikáblu leží ryby naskládané pěkně úhledně jedna vedle druhé, kolem stojí namačkáno obrovské množství obchodníků a majitelé ryb licitují o ceně. Zajímavé je, že to samé dělají o pár metrů dál i ženy, ty ale prodávají ryby maličké a o poznání méně zajímavé. Jedná se o opravdovou podívanou a od přihazování je dokonce neodradí ani naše fotografování. Ve víru kšeftů se nachází i dvě, dalo by se říci velké vývařovny. Kuchaři a kuchařky u velkých hrnců se snaží navařit tolik jídla, aby uspokojili jak prodejce, tak kupce v tomto obrovském historicky zaběhnutém obchodu s mořskými plody.

Katedrála na břehu moře

Metropolitní katedrála Sv. Josefa, která byla vysvěcena v roce 1897, je hlavní památkou ve městě. Jen škoda, že uvnitř areálu byla plocha využita jako velké parkoviště pro turisty, kteří si chtějí „odskočit“ na pár dní na Zanzibar. Každopádně katedrála je opravdu moc pěkná a je možné si zde poslechnout chrámovou hudbu snad každý den. Katedrála je pozoruhodná také jednou zvláštností, má dvě zpovědnice naproti oltáři, z nichž jedna je barokní a druhá gotická. Kdybychom o tom nevěděli, určitě bychom tuto zvláštnost přehlédli.

Jak se dostat nejlevněji na Zanzibar

Protože jsme nechali naše auto v servisu, rozhodli jsme se na tři dny navštívit ostrov Zanzibar. Když slyším Zanzibar, představím si jen krásné pláže a velmi drahé ubytování. Opak je pravdou. Z hlavního města se luxusním katamaránem dá na Zanzibar dostat za 35 USD, nás to stálo dokonce jen polovinu, neboť cenu dokážeme speciálním způsobem srazit. Každopádně je nejlepší koupit jízdenku přímo v hlavní klimatizované moderní hale společnosti Azam než od překupníků v kancelářích, kterých je v okolí nespočet.

Cesta trvá necelé 2 hodiny a jedná se o uspávací příjemnou plavbu. Již při příjezdu na ostrov je jasné, že se máme na co těšit. Hlavním tahákem je právě samotné město, kterému se říká Stone Town a z velké části bylo postaveno Portugalci, nicméně historie je plná invazí, různých impérií a intrik, místní kultura odráží směs vlivů především v architektuře, domech a palácích. O krásných plážích již bylo napsáno hodně, a tak jsme se rozhodli navštívit nejdříve místa, která by se nám již z ležaté polohy jen těžko chtělo prozkoumat.

Národní park Jozani-Chwaka Bay a nádherné guerezy

Asi 40 km od města se nachází les, ve kterém žije, kromě dalších zvířátek, opička guereza červená, která je jednou z nejohroženějších na světě. Žije jich již jen velmi málo a jedním z míst, kde je lze spatřit, je právě les Jozani. Opic jsme již viděli na svých cestách hodně, tak proč nepoznat další? A musíme říci, že jsme byli velmi nadšeni. Je to krásný tvor, který zřejmě ani nemá žádného nepřítele. Člověk jím překvapivě zřejmě není, neboť tak krotké zvíře jsme snad ještě nikdy neviděli.

Jsou zde stovky rybářů, prodávají se mořské plody po kusech nebo ve velkém,...

Opička se párkrát zhoupne z větve na větev a lehne si klidně 20 cm od našeho foťáku, zavře oči a odpočívá. Fotit ji můžeme prakticky z absolutní blízkosti a není nic, co by ji vyrušilo. Je to flegmatik v tom pravém slova smyslu. Strávili jsme s nimi 2 fakt super hodiny. Dostat se sem z města je jednoduché a levné, pokud ovšem neskočíte na cenu, kterou si všichni řidiči drží. Jak vidí, že jsme bílí, hned se cena zvýší z obvyklých cca 10 Kč na 80 Kč. Dopravu zajišťují obvykle mikrobusy a malé náklaďáky, které jezdí snad každých 10 minut.

Korálová jeskyně pro otroky

Chtěli jsme také najít pověstnou, uměle vytvořenou korálovou jeskyni, ve které obchodníci s otroky tyto nebohé lidi zavírali. Od hlavního města se sem dostaneme za 30 minut, vystupujeme z náklaďáku nedaleko vesnice Mangapwani a jdeme ji najít. To se nám i přes docela přesný popis v průvodci nedaří několik hodin, dokonce se smiřujeme s tím, že již jeskyně možná ani neexistuje. Nakonec se nám ji ale podařilo najít a po zaplacení malého poplatku místnímu průvodci sestupujeme do nitra jeskyně. Pohled do té díry je strašidelný.

Tma, vlhko, horko, kluzko a netopýři. Asi po 30 minutách toho máme opravdu dost, hlavy máme potlučené, jsme špinaví a zpocení a místo abychom se vraceli stejnou cestou, rozhodujeme se vyjít tajným komínem mezi keři, který nám nabízí průvodce. Je ale úzký možná i jen půl metru a vysoký několik metrů. Přesto nás světlo na povrchu láká víc než ta příšerná temná díra. Jsme rádi, že jsme viděli toto místo a až do večera debatujeme o těch, kteří zde museli trávit dlouhé dny. Bylo to především po roce 1845, kdy byl obchod s otroky postaven mimo zákon a kšeftovalo se s nimi na černo, nejvíce však po roce 1873, kdy byl obchod s otroky zrušen úplně a kdy se rozběhl černý trh s touto námezdní silou a bylo nutné je někde ukrývat.

Nádherná pláž, žádné resorty, jen my

Protože se další den budeme zase přesouvat zpět do města Dar es Salaam, odpoledne si jdeme trochu užít nádherné pláže u města Paje. Přestože nám na odmočení zbylo jen asi 40 minut, jsme rádi, že jsme tuto nádhernou pláž našli. Tyrkysová voda, bílý písek, staré lodičky se pohupují na hladině, nikde nikdo, jen my. Co nás ale těší, je, že víme, že se sem nemusí jezdit jen v rámci organizované skupiny, dá se zde strávit řada krásných dní téměř zadarmo, ubytování na slušné úrovni se dá pořídit za 40 USD za pokoj se snídaní a žádný moderní resort nemusí člověk ani zahlédnout. Takže Zanzibaru dáváme opravdu jedničku.

Zanzibar, UNESCO

Kamenné město Zanzibar je výborným příkladem svahilského obchodního přístavu ve východní Africe. Zachovává si původní zástavbu a doslova nedotknutelný urbanistický plán. Jsou tu vynikající budovy, které zrcadlí jeho specifickou kulturu spojující a sjednocující různorodé africké, arabské, indické a hlavně evropské kulturní prvky z období více než jednoho tisíciletí.

Kilwa Kisiwani, UNESCO

Z města Dar es Salaam pokračujeme na jih, našim dalším cílem jsou ruiny na ostrově Kilwa Kisiwani, vzdálené asi 120 km. Tanzanie má všechny hlavní tahy asfaltované, proto to jde rychle. Než si začneme zajišťovat odvoz loďkou na toto úžasné místo, je nutné zajít na místní úřad a koupit si povolení. Normální cena pro turisty je 27.000 TSH (cca 270 Kč) ale nám se podaří vyřídit vstup za místní poplatek přibližně 20 Kč. Plachetnicí, která tam dopluje na větrný pohon, se na ostrov dá dostat za 20 minut za v přepočtu 300 Kč. Následuje obvyklá procedura setřesení průvodců, čímž nám zůstává jen jeden nebo dva. Na dvou ostrovech jsou velmi dobře zachovalé ruiny dvou významných východoafrických přístavů, které obdivovali první evropští objevitelé.

Cesta trvá necelé 2 hodiny a jedná se o uspávací příjemnou plavbu. Již při...

Od 13. do 16. století obchodovali kupci z Kilwy se zlatem, stříbrem, perlami, parfémy, arabským hliněným zbožím, perskou kameninou a čínským porcelánem a většina zboží v Indickém oceánu tak prošla jejich rukama. Díky rychlému zhoršování stavu památek na ostrově bylo místo zapsáno na seznam UNESCO v roce 2004. Jsou tu krásné mešity, palác ze 14. století, který byl svého času největší kamennou budovou v subsaharské Africe, a také krásné shirázské hroby, podobné jsme viděli před časem v íránském městě Shiraz, které je zapsané na seznamu UNESCO rovněž. Nejstarší arabské kroniky se prý shodují, že obyvatelé žijící na tomto ostrově byli Afričané, vládnoucí třídě ale dominovali přistěhovalci z Persie a později z Arábie. Moc pěkné místo, které doporučujeme. Pokračujeme do Mozambiku.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.