8. října 2012 7:00 Lidovky.cz > Cestovaní > Cestování 5 nej tipů

Albánské vlaky mají vysklená
okna, ale stále spolehlivě jezdí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Albánská železnice. Přestupní stanice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Albánská železnice. Přestupní stanice. | foto: Jan Kaczor, Lidovky.cz
TIRANA Vydáte-li se někdy do Albánie, určitě se nezapomeňte svézt vlakem. Pokud se vám typické české vlaky zdají špinavé, staré či zanedbané, po příjezdu z této jihoevropské země si v jejich oddílech budete připadat jako v přepychových salonních kupé.

Železniční síť v Albánii není nijak hustá, ale spojuje většinu hlavních měst země. Vlaky se většinou vydávají na trať brzy ráno a po většině tratí jezdí pouze jednou denně. Když jsme jeli z hlavního města Tirana do města Vlore na jihu země, vyjížděli jsme o půl šesté ráno a cesta nám zabrala asi šest hodin. Dálka je to přitom srovnatelná se vzdáleností mezi Brnem a Ostravou.


Pohlednice z cest na větší mapě

Nejluxusnější, s čím jsme se lze albánské železnici setkat, jsou vyřazené německé vagóny, o něco starší jsou vyřazené italské vozy a nejstarší jsou staré francouzské vagony, které určitě ještě pamatují dobu parních lokomotiv. Všechny jsou ale více méně pohodlné a místa je v nich dost. Pro našince je milým překvapením, že je táhnou československé lokomotivy řady T669.1 "Čmelák", dodané ČKD Praha mezi lety 1968 a 1991.

Vlaky zde táhnou "Čmeláci" řady T669.1, dodané ČKD Praha mezi lety 1968 a 1991

Chybí okna, nechybí atmosféra

Velmi oblíbenou zábavou místních dětí je házení kamenů do oken projíždějících vlaků. Z toho důvodu je většina oken vysklených, což je ale v letních měsících vůbec nevadí, neboť to zajišťuje neustálý přísun čerstvého vzduchu.

Většina oken je alespoň z poloviny vysklená. Tohle se dalo kličkou otevírat a zavírat, problém byl ale v tom, že spodní polovina výplně chyběla. Mohli jsme si tak vybrat, zdali chceme mít okno zavřené v horní půli či v dolní.

Co ale albánské železnici nechybí, a co naopak mnohé "vyspělé" železniční sítě s moderními klimatizovanými jednotkami postrádají, je atmosféra. Staré československé lokomotivy táhnoucí vyřazené vagony po krásných tratích, průvodčí v uniformách trhající ručně vyplněné a orazítkované jízdenky, svátečně ustrojení cestující, to vše přispívá k pocitu, že jízda vlakem zde ještě neztratila své kouzlo.

Pohlednice z cest

Pohlednice z cest je rubrika serveru Lidovky.cz. Přinášíme vám v ní zajímavé postřehy a střípky z našich cest. Ukážeme vám netradiční česká i světová místa. Hlavně ta, která stojí za návštěvu!

A pochlubit se svými zážitky z cest můžete i vy. Vyberte jednu nejlepší fotografii místa, o kterém byste chtěli říci ostatním, napište k ní krátký text (maximálně 1200 znaků) a pošlete nám ji na adresu internet@lidovky.cz

Příspěvky budeme postupně zveřejňovat.

  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz