25. září 2010 14:16 Lidovky.cz > Cestovaní > Aktuality

Proč ženy neřídí pražské
metro? Bojí se prý tmy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Pražské metro. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pražské metro. | foto: Lidové noviny
PRAHA Už jste někdy viděli strojvůdkyni metra? Že ne? Taky jste nemohli, žádná není. Kvůli tomu si také někteří myslí, že žena nesmí řidit metro. To je ovšem fáma.

Tu a tam se nějaká žena, která by chtěla řídit metro najde. Většinou ale nesplňuje hlavní podmínku, a to elektrotechnické vzdělání.

"Ženy samozřejmě smí řidit metro. Musí se odvážit přijít do kurzu. Musí také samozřejmě projít psychotesty. Zkrátka je to o odvaze odvážných žen. Nejde proto o žádnou diskriminaci. Nejblíž mají k této profesi řidičky tramvají nebo pilotky letadel," řekl serveru Lidovky.cz předseda Všeobecného odboru Metro Luboš Olejár.

ČTĚTE TAKÉ:

Kurz na řízení metra trvá tři měsíce. Podle Luboše Olejára není rozhodně lehký. "V posledním kurzu v roce 2009 neprošli ani letití řidiči tramvají. Mysleli si, že v tunelu bude snadnější obsluha stroje," dodal Olejár.

V diskuzi na internetovém magazínu DP Aréna se objevují rozhořčené reakce žen, které se chtěly stát řidičkami metra, ale byly odmítnuty. "Sama jsem před lety chtěla zkusit řídit metro, ale bylo mi řečeno, že ženy na tuto práci v žádném případě neberou! Na mou otázku proč mi bylo sděleno, že ženská by v žádném případě nezvládla krizovou situaci," píše například jedna diskutérka.

Nejdůležitější při řízení metra je podle Luboše Olejára právě dobrá psychika. "Není lehké být dvě hodiny v tunelu a vnímat střídavě tmu a světlo," řekl.

Znát každý šroubek
Strojvedoucí metra musí umět zachovat klid za každé okolnosti. Musí složit zkoušku z toho, co dělat ve chvíli, kdy souprava zůstane ve tmě v tunelu, když je nutné vyprostit lidi nebo když například hoří motor.

V případě poruchy musí umět řidič metra dispečerovi metra jasně popsat, jaká závada na stroji nastala. A to právě podle některých strojvůdců metra ženám brání v tom, aby se staly strojvůdkyněmi.

"Ta práce prostě pro ženskou není. Strojvedoucí tam není jen panák, co se veze v hromadě kovu. Působí tam i ve funkci jakéhosi technika, těžko to nějak nazvat, prostě musíš znát mašinu pomalu do šroubku," vysvětluje strojvedoucí.

Žena opravářka.

Další ze strojvůdců metra se v diskuzi zase vyjádřil, že by ženy neměly v prostorách metra vhodné hygienické zázemí. "To je nesmysl. To napsal nějaký člověk, který se zuby nehty brání, aby mezi ně přišla žena, protože by jim sebrala práci," dodává Olejár.

Řidičky tramvají musí také podstoupit tříměsíční kurz. Po úspěšném absolvování obdrží 'průkaz řidiče tramvaje'. Nemusí mít klasický řidičský průkaz.

  • 3Diskuse
Michaela Kabátová

Autor

Michaela Kabátovámichaela.kabatova@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Pracovník skladu

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na Lidovky.cz