12. ledna 2014 7:00 Lidovky.cz > Cestovaní > Aktuality

Queen Mary 2, plovoucí luxus,
brázdí světové vody už deset let

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Queen Mary 2 byla do roku 2006 největší osobní lodí na světě. Freedom of the Seas, která ji v roce 2006 sesadila, má sice dvojnásobnou kapacitu, je ale kratší. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Queen Mary 2 byla do roku 2006 největší osobní lodí na světě. Freedom of the Seas, která ji v roce 2006 sesadila, má sice dvojnásobnou kapacitu, je ale kratší. | foto: ČTK
SOUTHAMPTON Stala se legendou ještě před zahájením první plavby 12. ledna 2004. Tehdy byla největší, nejdražší, nejkrásnější a nejdůstojnější. Queen Mary 2, pojmenovaná po skotské královně Marii Stuartovně, měří o 80 metrů víc než Titanic a na první plavbu vyplula ze stejného přístavu, z anglického Southamptonu do floridského Fort Lauderdale.

Tuto luxusní osobní dopravní loď provozovanou společností Cunard Line dnes v jejím primátu překonávají plavidla Freedom of the Seas a Oasis of the Seas, přesto zůstává kolosem vysokým jako třiadvacetipatrová budova a delším než tři fotbalová hřiště.

Ve třicátých letech minulého století brázdila oceány její předchůdkyně, Queen Mary, pokládaná ve své době za vrchol luxusu a bezpečnosti. "Dvojka" po ní zdědila zvuk lodních sirén, který dolehne do vzdálenosti 16 kilometrů. A její kapitán, Ronald Warwick, je synem kapitána z Queen Mary.

Queen Mary 2 v hamburském přístavu.

Cestující na luxusním parníku se rozhodně nenudí. Mohou vysedávat v restauracích, barech a klubech, číst si v knihovně, navštívit divadlo s otočným jevištěm či uměleckou galerii, zaplavat si v bazénech vnitřních i venkovních, zkusit štěstí v kasinu anebo si rozproudit krev na diskotéce. Většina kajut má výhled na moře nebo balkon. Pro náročné je tu i planetárium vysoké přes čtyři patra.

Unikátní projekt nové lodi ohlásila rejdařská společnost Cunard Line v roce 1998. Kromě velikosti obsahoval řadu zvláštních požadavků: na rychlost 30 uzlů (54 kilometrů za hodinu), aby spojení s New Yorkem trvalo pouhých pět dnů. Dále na pevnost, aby loď mohla brázdit severní části Atlantiku i v nejtužší zimě. Také na čistotu v podobě vlastní čističky odpadních vod. A nakonec na dlouhou životnost 40 let, zatímco u klasických zaoceánských parníků se počítá pouze s 25 lety.

Na projektu pracovalo na 600 odborníků, na stavbě se podílelo 800 firem a hovořilo se francouzsky, italsky, řecky, rumunsky a hindsky. A také česky - projektu se zúčastnilo i deset českých firem, konstrukce koupelen do všech kajut například dodala brněnská firma NA Design Co. Stavělo se jeden rok, od 16. ledna 2002 do února 2003 ve francouzských loděnicích Saint-Nazaire.

Dva tisíce koupelen

Technické vybavení Queen Mary 2 je impozantní. Na lodi je 37 výtahů, 5000 schodů, 1310 kajut pro cestující, 2000 koupelen, 955 balkonů, 500 km potrubí, 80.000 svítidel, 3000 telefonů, 8000 hasicích přístrojů. O denní spotřebu 1100 litrů sladké vody se starají tři úpravny.

"Je to výjimečná loď. Připomíná katedrálu, pohybující se na vlnách. Bylo nesmírně vzrušující ji pozorovat," prohlásil Gerard Boulfray ze Saint-Nazaire 22. prosince, kdy odtud Queen Mary 2 vyplula do Británie.

Tato námořní pýcha měří 345 metrů na délku (je delší než Freedom of the Seas) a 72 metry na výšku. Má tonáž 150 000 tun. Při ponoru deset metrů ční její nejvyšší část nad hladinou ještě o několik metrů výš než Petřínská rozhledna v Praze. Vejde se na ni celkem 2620 cestujících a 1253 členů posádky. Některé kajuty představují byty mezonetového typu o rozloze více než 200 čtverečních metrů. Stěny zdobí 300 uměleckých děl v odhadované ceně 80 milionů korun.

V útrobách Queen Mary 2 je 2000 koupelen, které dodala česká firma.

Pro mnohé je Queen Mary 2 symbolem zašlé slávy zaoceánských plaveb, které vytlačilo letecké spojení. A strašidlo potopení, všudypřítomné od dob Titaniku, tu zažehnává 22 záchranných člunů, které by dokázaly pojmout dvojnásobný počet lidí, než kolik jich může na palubě cestovat, plus deset procent navíc, zřejmě pro černé pasažéry. K bezpečné plavbě při prudkých zimních bouřích v severní části Atlantiku byl na přídi vybudován vlnolam.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.