7. ledna 2015 6:59 Lidovky.cz > Cestovaní > Aktuality

Čtyřicet let stará Avie,
písečné duny a hory horké Afriky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Cestování čtyřicet let starou Avií | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cestování čtyřicet let starou Avií | foto: Vojta Wertich
Osm lidí, čtyřicetiletá Avie Amálka, pár tisíc kilometrů a spousta zážitků v dunách i horách severní Afriky. Tak by se dala v rychlosti shrnout chystaná výprava Aviou-Afrikou, do Maroka a Západní Sahary.

Poprvé s Amálkou vyrazili v loni v létě na dva měsíce do Mongolska. Ve zdraví a bez větších šrámů cestu přežili, a proto se na přelomu roku rozhodli štěstí pokoušet znovu. Tentokrát prověří kvality Amálky píšečné duny Sahary a zasněžené vrcholky Altasu. Kam až chtějí dojet, proč pojmenovali Avii zrovna Amálka i plány do budoucna prozradil stálý člen výpravy Vojta Wertich.

HS: 40 let stará Avie není asi úplně nejvhodnějším dopravním prostředkem do divočiny. Proč jste se rozhodli svou výpravu podniknout právě tímto autem?
Byl to nápad Honzy (našeho hlavního řidiče, technika a majitele Amálky), zná se s lidmi, kteří právě obytnou Avií již dříve vyráželi do různých koutů světa. Proto se mu vyklubal plán vyrazit na výpravu do Mongolska taky v takovém autě. Já nejsem technik výpravy, ale myslím si, že Avie má několik výhod, které u mne převažují nad těmi nevýhodami.

-

Zaprvé – je to náklaďák, má sílu, ač nemá náhon na přední nápravu, ujede v terénu více než klasické „obytňáky“. Spotřeba nafty taky není tak hrozná a může se v ní přepravovat až 9 lidí, což je docela sranda. Avie patří mezi ty staré auta, která se dají opravit ne-li svépomocí, tak i v zapadlém mongolském autoservisu si s ní poradí. A právě fakt, že je to obytňák, se dobře hodí na dlouhé cesty, kde nám slouží jako výborná základna. A uvažte, do kolika osobáků či dodávek byste naložili devět lidí s věcmi na dva měsíce a přídavkem k tomu dvě kompletní vodácké výbavy.

HS: Kde se zrodilo jméno Amálka?
Jméno Amálka vymyslela již před odjezdem Světlana, jedna z účastnic asijské výpravy. Abych se přiznal, tak vlastně nevím, jak na to přišla, ale všem se to jméno zalíbilo a začali jsme jej používat.

Amálka dostala v Asii pěkně zabrat

HS: První expedici do Mongolska jste podnikli loni v létě. Podržela vás Amálka? S jakými problémy jste se na cestě potýkali?
Jo, Amálka se držela statečně, ale dali jsme ji dost zabrat. Byl jsem až překvapen, co všecko jsme s ní zvládli – prašné cesty, jízdu stepí, hlubší brody a motor šlapal bez problémů celkově přes 18 tis. kilometrů. Ovšem problémy byly – kritický byl moment v Ulaanbaataru, kdy se nám ukroutila poloosa v zadní nápravě, kdybychom si nevezli náhradní, skončili bychom. A druhým, ještě vážnějším problém byly defekty. Ač jsme vezli pět náhradních kol, ani to málem nestačilo. Na problematice defektů se vinou podílí těžký terén, nepříliš zdařilé opravy v místních „pneuservisech“ a fakt, že v celé Asii se nedaly sehnat duše a pláště, které by seděly na Avii. Skončilo to tak, že nám po zpáteční cestě jel můj brácha naproti do Ukrajiny s nákladem dalších kol do Avie.

HS: Co ti tato cesta do krásné asijské krajiny dala či vzala?
Vzala mi dva měsíce života (plus dost času s přípravou výpravy), ale nelituji jediné vynaložené minuty. Především to byla možnost podívat se do velmi zajímavé a krásné krajiny, odlišné kultury a to dobrodružným způsobem, což bylo to hlavní, co mě na výpravě lákalo.

HS: Očividně vás to neodradilo. Nyní se chystáte na další cestu do Maroka. Proč zrovna tato africká země? Obměnila se posádka? Nebo jste zůstali Amálce všichni věrni?
Odradit? To ani náhodou. Proč Maroko? No u nás (či v Evropě) bude zima a nepříliš vhodné podmínky pro akci typu road-trip. Takže nápad byl vyrazit na jih. Nemáme tolik času jako minule, takže pouze na jeden měsíc a ne kdoví jak daleko. Původně jsme chtěli objet více zemí v severní Africe, ale Alžírsko s Marokem se moc nemají rády a nedovolují překročení hranic. Takže jsme to nechali na Maroku a Západní Sahaře. Posádka se docela obměnila, z asijské výpravy jsme zbyli jen dva. Další bývalí spolucestovatelé v tomto termínu nemají čas.

Trápily nás defekty
Občas nám museli pomoct místní
Amálka dostala v Asii pěkně zabrat
Cestování čtyřicet let starou Avií

HS: Maroko je zajímavá země a jistě tam je toho spousta co poznávat. Jaký je vlastně cíl expedice Aviou Afrikou?
Jak vždycky říkám, cílem výpravy je hlavně dojet do vytyčené oblasti, země. Chceme právě poznávat tuto zemi, její přírodu, historii, kulturu a taky skvělou marockou kuchyni. No a samozřejmě vrátit se v pořádku zpátky.

HS: V Mongolsku jste sjížděli řeky, vyráželi na treky do tajgy. Co je na programu dne v Maroku a Západní Sahaře?
Určitě nechceme celý čas trávit zavření v autě a pouze krájet kilometry. Jsme nadšenci do různých outdoorových aktivit, takže na plánu v Maroku je zimní výstup na nevyšší horu severní Afriky – Jebel Toubkal (4167 m.n.m.)a nějaké další treky ve Vysokém Atlasu či Anti-Atlasu. Někteří členové výpravy si na pomoc berou i skialpinistickou výbavu. Po ochlazení na horách, se chceme stočit na jih a západ, abychom se utkali s prachem a pískem nezcela klidné Západní Sahary, možná využijeme lyže i na písku. Rádi bychom se vyblbli v oblastech písečných dun. Snad se také trochu ohřejme, cestou na jih bychom chtěli dojet až do města Dakhla a na nedaleký obratník Raka, to je už 23 rovnoběžka! To by mohlo být i na lednové koupání v oceánu. Pravda, když jsme se koupali v zářijovém Bajkale, tak lednový Atlantik bude pohoda.

HS: Asi je to ještě předčasné, ale máte s Amálkou už i nějaké další plány do budoucna. Rýsuje se nějaká další expedice?
Je to předčasné, první musíme úspěšně zvládnout jednu výpravu a až poté plánovat další, konkrétní. Samozřejmě bychom chtěli vyrážet nadále na výpravy Amálkou, lehce jsme zmiňovali možnost vyrazit do Skandinávie.

Vendula Pudelková, HedvábnáStezka.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.