Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Cesty Čechů a Němců za hranice? Hlavně kvůli nákupům

Cestování

  8:00
PLZEŇ - Hlavním důvodem cesty přes hranice je pro obyvatele západočeského i německého pohraničí nákup, případně tankování pohonných hmot. V průzkumu Fakulty ekonomické Západočeské univerzity v Plzni takto odpověděl každý druhý z německých návštěvníků Česka a více než dvě třetiny návštěvníků Saska, řekl Petr Cimler, vedoucí katedry marketingu, obchodu a služeb, která se na údajně první podobné studii o přeshraničním nákupním chování podílela.

Vánoční trhy v Rakousku foto: http://wolfgangseer-advent.at/

Dotazníky vyplnilo na obou stranách hranice přes 1 400 respondentů. Katedra shromáždila a zpracovala data na jaře a v létě spolu s Průmyslovou a obchodní komorou a Technickou univerzitou v Chemnitz (Saské Kamenici) v 11 saských a deseti českých městech.

Cestování za nákupem je na denním pořádku
"Bezprostřední blízkost správního obvodu Chemnitz u hranic České republiky ovlivňuje značné množství obchodních vztahů. Přeshraniční pohyby kupní síly v obou směrech jsou na denním pořádku, ale podrobná studie těchto vzájemných vztahů nebyla dosud provedena," uvedla Ilona Rothe.

ČTĚTE TAKÉ

Ze studie vyplývá, že Němci kupují v Česku hlavně potraviny, pohonné hmoty a tabákové výrobky. Češi vyhledávají v jihozápadním Sasku vedle potravin drogerii a kosmetické výrobky, oblečení a obuv.

Slevy

Stejně jako pro Němce je i pro Čechy hlavním stimulem pro nákup v zahraničí cenová výhodnost. Pro české zákazníky jsou dalšími důvody kvalita a širší nabídka, zatímco pro Němce spíše flexibilnější otevírací doba.

Cestování autem
Téměř 90 procent dotázaných Čechů cestuje do jihozápadního Saska vícekrát ročně, do Česka vyjíždí vícekrát do roka 73 procent dotazovaných německých návštěvníků. Nejčastěji používaný dopravní prostředek je z 90 procent automobil. Při nákupu obě strany utratí nejčastěji částku v rozmezí 51 až 100 eur (zhruba 1 300 až 2 500 Kč).

Výsledky šetření, opírající se o teorii i aktuální trendy marketingového výzkumu, shrnuje v Německu vydaná kniha, kterou podpořil Evropský fond pro regionální rozvoj. Je k dispozici studentům obou univerzit, ale zároveň všem zájemcům z podniků, měst, obcí i institucí a organizací, pro které je příhraniční cestovní ruch významný.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!