Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

V Egyptě vyplula na moře česká plachetnice, replika pirátské lodi

Cestování

  11:23
První česká námořní historická plachetnice La Grace byla v sobotu v egyptském Suezu slavnostně spuštěna na vodu. Následující den pak vyplula na moře. Plavidlo českého mořeplavce ze 17. století Augustina Heřmana bude brázdit oceány jako školní loď.

V sobotu byla v Suezu spuštěna na vodu a v neděli vyplula na moře replika korzárské plachetnice La Grace českého mořeplavce ze 17. století Augustina Heřmana. foto: La Grace

Zimu i s posádkou přečká v Rudém moři, v příštím roce popluje Středozemním mořem přes Atlantik. Příští zimu plachetnice stráví v Karibském moři, řekl mluvčí projektu Jiří G. Souček.

Plachetnice La Grace je dlouhá 32 metrů a široká šest metrů, stěžně o výši až 25 metrů nesou plachty o celkové ploše bezmála 400 metrů čtverečních.Loď je určena pro třicetičlennou posádku.

V sobotu byla v Suezu spuštěna na vodu a v neděli vyplula na moře replika korzárské plachetnice La Grace českého mořeplavce ze 17. století Augustina Heřmana.

"Pasažéry mohou být nejen kadeti námořních škol, ale i lidé zajímající se o dávné plavby," uvedl Souček. Zájemci si na lodi mohou vyzkoušet, jak kdysi mořeplavci tahali lana, nebo jak kapitáni určovali směr plavby pomocí sextantů a astrolábů.

"I když je loď replikou historické plachetnice, uvnitř je vybavena moderní nautikou, motorem a nezbytným komfortem. A též naprosto splňuje všechny bezpečnostní předpisy," prohlásil Souček.

V sobotu byla v Suezu spuštěna na vodu a v neděli vyplula na moře replika korzárské plachetnice La Grace českého mořeplavce ze 17. století Augustina Heřmana.

Loď na moře vyplula po několikaletých přípravách, jen stavba v Egyptě trvala bezmála dva roky. Původní plány lodě La Grace autoři

Technické údaje

- celková délka 32 m
- délka mezi vazy 23.8 m
- šířka 6 m
- ponor 2.9 m
- výtlak 125 t
- plocha plachet 396 m2
- výška stěžňů nad hladinou 25 m
- motor 350 HP
- nádrž na naftu 3 t
- nádrž na vodu 7 t
- 6 koupelen
- posádka 30 mužů

repliky nesehnali, využili ale plánů podobného typu lodi v atlase lodních plánů z roku 1768. Loď sice byla postavena v egyptských loděnicích, některé části však vznikly v Česku; především v truhlářské dílně Viléma Pavlici ve Valašském Meziříčí. Dřevo na stěžně pochází z Vysočiny.

Egyptští stavitelé vyrábějí dřevěné lodě podobnými postupy, jako před staletími. Loď proto v maximální možné míře odpovídá její dávné předchůdkyni. "Pokud přivřete oči nad tričky s reklamními nápisy, které nosí místní dělníci, máte dojem, že jste v 18. století," uvedl jeden z tvůrců projektu Daniel Rosecký.

V sobotu byla v Suezu spuštěna na vodu a v neděli vyplula na moře replika korzárské plachetnice La Grace českého mořeplavce ze 17. století Augustina Heřmana.

Český námořník Augustin Heřman ve službách nizozemské Západoindické společnosti několikrát přeplul Atlantik. Po osamostatnění se usadil v dnešním New Yorku. Tam zakoupil korzárskou loď La Grace (Půvabná) a přepadal s ní španělské obchodní lodi v Karibiku.

Později se stal největším vývozcem indiga a tabáku v Americe, získal veliké panství v Marylandu a byl povýšen do šlechtického stavu.