Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

101 výletů s dětmi: Baťovo velkoměsto i samotu kopaničářů najdete na Zlínsku

Cestování

  6:04
Začátek putování by mohl připomínat lenivou scenerii z humoristického románu Tři muži ve člunu. Na klidné hladině se pohupuje člun, u kormidla sedí ospalá a zívající skupinka, ze které se pro pobavení ostatních ozve známý citát: „Miluji práci – fascinuje mne. Vydržím sedět a dívat se na ni celé hodiny.“ Autor Jerome Klapka Jerome.

Baťův kanál foto: Profimedia

Pohled na čluny na Baťově kanálu k tomu svádí. Jako by toto vodní dílo vzniklo jen pro letní kratochvíle lidí, kteří už nevědí, jak zabít nekonečně dlouhou neděli. Jenže tak to není. Za dnešní zábavou a příjemnou turistikou je spousta práce těch, kteří tu byli před námi. Do budování vodní cesty od Otrokovic po Skalici se ve třicátých letech minulého století pustil obuvnický koncern proto, že Baťové vlastnili u Lužic důl na lignit a potřebovali dopravit palivo do svých továren v Otrokovicích a ve Zlíně co nejlevněji. 

Baťův kanál

Kanál nechal za první republiky postavit průmyslník  Tomáš Baťa. Z Rohatce u Hodonína jím dopravoval do 50 kilometrů vzdálených Otrokovic uhlí. Dnes kanál s přilehlou řekou Moravou slouží pouze turistice.

 

Většinu stavby, která se začala budovat v roce 1934, zaplatila obuvnická továrna, ale přidal se i stát. V době hospodářské krize byla taková investiční akce možností, jak dát téměř patnácti stovkám lidí práci. Čtyři roky od prvního kopnutí do země vypluly na kanál první nákladní čluny. Část cesty je vlekl traktor či koňský potah, část remorkéry.

Zlatá éra trvala jen krátce. Válečná fronta kanál poškodila, oprava trvala čtyři léta. V komunistickém Československu zájem o kanál upadal a na začátku sedmdesátých let byla vodní cesta uzavřena. Teprve o čtvrt století později začíná „renesance“. Místo lignitu ale vody kanálu brázdí turisté. Na řízení člunu na Baťově kanálu není potřeba žádný speciální průkaz, stačí pouze krátké zaškolení přímo v půjčovně lodí.

Na první dojem není radno dát ani na druhém zastavení zlínského putování přímo na vrcholku tovární budovy 21 někdejších Baťových závodů, takzvaném mrakodrapu. Město vystavěné kolem továrního areálu vypadá z té výšky jako odpočinková zahrádkářská kolonie, tak jsou domky malé.

A přímo pod mrakodrapem se schází lidé na filmové představení ve Velkém kině, jako by nejtěžší prací obyvatele Zlína bylo vybrat si mezi kinem a nakupováním. Jenže tento první dojem, ukazující z výškového i historického odstupu Zlín jako blahobytné město, není přesný. Až se půjdete projít do kolonie Baťových domků s malými zahrádkami, můžete dětem vysvětlit, že malé zahrádky nemají proto, aby působily roztomile. 

Tip na výlet

Výpravy za dobrodružstvím a zábavou ve všech krajích Česka. Server Lidovky.cz spouští nový letní seriál Tip na výlet (101 výletů s dětmi), který bude v rubrice Cestování vycházet každý den.

Tomáš Baťa si je takové u architektů objednal cíleně. Nechtěl, aby jeho dělníci ztráceli po práci v továrně další síly domácím zahradničením. Proto bylo zakázané chovat u domků jakákoliv domácí zvířata. Podobně racionální vysvětlení existuje pro velkou nabídku obchodů hned u továrny.

Tomáš Baťa si spočítal, že jeho firma může jen vydělat na tom, když lidé budou utrácet peníze v jeho obchodech, a ne u konkurence. Peníze, které dělníkům vyplatí jako mzdu, mohou hned u brány továrny nechat v obchodu patřícímu Baťovu impériu a továrník bude mít ještě ten večer část peněz zase zpátky u sebe.

A proč Velké kino hned na trase od tovární brány ke kolonii rodinných domků? Čím méně toho dělníci po práci nachodí a čím dříve se večer dostanou do postele, tím více sil jim zbude na další novou směnu. Žádné ponocování, trasa práce–nákup–zábava–spánek měla být co nejkratší. Za urbanistickou koncepcí Zlína nebyla jen touha po krásném městě, ale také pragmatické uvažování, jak z dělníků vytěžit maximální užitek. Každá drobnost může zvýšit zisk.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!