VYRÁŽÍME
První den našeho putování začíná pro Afriku typicky – velmi časně ráno. V 6.00 opravdu vyjíždíme z vrat zahrady a za chvíli už se náš náklaďák posunuje dopravou v ranní špičce mezi Johannesburgem a Pretorií. Míříme na východ, cílem dnešního putování je Krugerův národní park.
Jsme různorodá skupina – reprezentujeme solidní vzorek evropských národností ve věku od 19 do 63 let, celkem je nás 14. Naším průvodcem, řidičem a kuchařem v jedné osobě je pro mnohé překvapivě – žena. Jihoafričanka Candice nás však hned během prvních pár dní přesvědčuje, že má vše pevně v rukách, a o její profesionalitě a schopnostech nemůže být nejmenších pochyb.
V průběhu těchto tří týdnů nás čeká nás téměř 4700 kilometrů napříč Jihoafrickou republikou, pojedeme buší, do hor i ke dvěma oceánům, pojedeme polopouští i lesy a nakonec nás čeká matka měst – Kapské Město se svojí slavnou Stolovou horou.
AUTOBUS NEBO MIKROBUS NEMAJÍ NÁROK
Máme štěstí, že tuto trasu můžeme absolvovat ve velmi vyjímečném vozidle. Náš expediční náklaďák je vybaven vším, co můžeme potřebovat na dlouhou cestu a pobyt mimo civilizaci. Sedadla jsou pohodlná, vybavená bezpečnostními pásy. Ty jsou zde velmi důležitým doplňkem, neboť v Africe je poměrně běžné, že vás na silnici překvapí dobytek. Murphyho zákony fungují i tady – krávy nejraději přecházejí za zatáčkou nebo horizontem a testují tak postřeh řidiče a kvalitu brzd.
Rozestupy mezi řadami sedadel jsou velkorysé – v ekonomické třídě letadla jakékoliv letecké společnosti bychom si o nich mohli nechat jen zdát. Okna jsou v náklaďáku od podlahy ke stropu, což společně s faktem, že sedíte pěkně vysoko, zaručuje výhled, který oceníte nejen na safari, ale i při cestách nádhernou africkou krajinou. Na safari se zcela běžně stává, že vidíme v buši zvířata v místech, kudy všechny osobní vozy jen projíždějí. Okna se dají až do poloviny otevřít, takže parádní snímky jsou zaručeny. A když se vám při tom všem fotografování vybije baterie, dáte si ji prostě cestou dobít – vepředu vozu je za tímto účelem skříňka s celou řadou jihoafrických i evropských zásuvek.
EXPEDIČNÍ NÁKLAĎÁK
Pro africké expedice se používají dva typy náklaďáku. V Ugandě a Botswaně je to menší typ s pohonem 4x4 a kapacitou 14 osob a na ostatní okruhy pak větší náklaďák s kapacitou 18 osob.
Pod kabinou pro cestující je složený celý váš dočasný domov: kompletní kuchyně vybavená vařičem, nádobím a příbory, škopkem na mytí nádobí, zásobou jídla, mrazákem, nádrží na vodu, stolem a židličkami a také stany, polními lůžky a polní sprchou. A ještě nesmím zapomenout na součást vybavení zvanou „douglas“. Spodní část „douglase“ vypadá úplně stejně jako kempovací židlička, i se tak rozkládá… Tím však podoba končí. Vršek netvoří plátno jako u židličky, ale dřevěný ovál s otvorem uprostřed. Díky „douglasovi“ je zaručeno pohodlí pro osobní potřebu i uprostřed nejdivočejší africké divočiny. I ty noviny by si člověk mohl přečíst, pokud by teda v buši našel trafiku… |
PIVO A VÍNO NA SVÉM MÍSTĚ
V náklaďáku máme lednici, takže skvělé jihoafrické víno je neustále vychlazené a připravené ke konzumaci. V zadní části vozu máme každý skříňku na své zavazadlo, které je tedy kdykoliv přístupné. To oceníte zejména ve chvíli, kdy si cestou vzpomenete, že jste si zapomněli do batůžku připravit krém na opalování.
Kabina řidiče je pod námi a s prostorem pro cestující ji spojuje jakési okno, Jára Cimrman by ho asi nazval „komunikační šachtičkou“. Ke komunikaci také slouží – obvykle je to požadavek na toaletní zastávku a někdy ničíme Candice nejoblíbenějším dotazem na všech cestách „A kdy už tam budeme?“
NÁŠ NÁKLAĎÁK, NÁŠ HRAD
Velmi rychle si na náš náklaďák zvykneme a jsme na něj patřičně hrdí. Autobus je obrovský, nudný a množství lidí v něm je pro nás děsivé. Stejně tak představa, že cestujeme po Africe zabednění za tmavými skly oken, která nejdou otevřít, a místo vůně přírody dýcháme suchý vzduch produkovaný klimatizací. V mikrobuse je sice míň lidí, ale taky obvykle málo místa. Navíc je samozřejmě náš náklaďák schopný projíždět i po afrických (ne)cestách, takže nejsme zdaleka vázáni jenom na asfaltové silnice a můžeme se vydat do nitra přírody. Kdekoliv zastavíme, stává se naše vozidlo centrem pozornosti a námětem konverzace kolemjdoucích. Ti, kteří projíždějí, většinou alespoň zamávají nebo zatroubí. Pokud někde zastavíte s autobusem, dočkáte se takové pozornosti, jenom když nešikovným parkováním zablokujete alespoň půlku hlavní ulice v rušném městečku.
U vjezdu do Krugerova národního parku u nás zastavuje parta jihoafrických mladíků na pánské jízdě. „Máte super autobus,“ praví jejich vůdce. „To není autobus, to je náklaďák!“ odpovídáme sborem.
DOVOLENÁ PRO AKTIVNÍPokud na svojí dovolené vyžadujete a očekáváte kompletní servis, pak není dovolená v náklaďáku nic pro vás. Pokud však patříte k aktivním lidem s dobrodružnou náturou, pak si ji užijete více než jakýkoliv běžný poznávací zájezd. Od účastníků se očekává, že přiloží ruku k dílu a budou se podílet na rozbíjení kempů – tedy postaví si své stany, ustelou si své polní lůžko, rozloží židličky, rozdělají oheň nebo pomůžou s přípravou jídla (nemusíte umět vařit a nebudete nuceni vařit, ale když přiložíte ruku k dílu a nakrájíte třeba zeleninu na salát, tak bude večeře dřív hotová…). Nosiče zavazadel zde také neočekávejte, batoh si z náklaďáku musíte vyložit sami. Výhodou tohoto aktivního přístupu je jednoznačně to, že se kolektiv velmi rychle stmelí, všichni si pomáhají. Místo aby si večer každý zalezl do svého pokoje v hotelu, sedíte společně kolem ohně, dáváte si pivo nebo skleničku vína a společně hlídáte, aby se vám na grilu nepřipálilo maso k večeři. Poznáte zajímavé a podobně laděné lidi ze všech možných koutů světa a společné zážitky jsou skvělým základem k budoucímu přátelství. Můžeme vám zaručit, že ještě před koncem cesty se začnete domlouvat, na jakou další expedici v náklaďáku vyrazíte příště. |
AFRICKÉ EXPEDICE V NÁKLAĎÁKU
Náklaďákem se můžete vydat na expedice po zemích jižní i východní Afriky. Stačí se jen rozhodnout, jestli dáte přednost slonům v Botswaně, gorilám v Ugandě, dunám v Namibii nebo třeba baobabům a jezeru Malawi. A jakmile absolvujete své první africké dobrodružství v náklaďáku, tak je téměř jisté, že začnete hned plánovat další. Afrika je návyková a dobrodružství v náklaďáku ještě víc.
Pokusím se vám rozhodování usnadnit a v příštích týdnech vám v této rubrice přiblížím jednotlivé destinace, které můžete v rámci expedic v náklaďáku absolvovat.
EXPEDIČNÍ CESTA NA TŘI TÝDNYGARANTOVANÝ ODJEZD S ČESKÝM PRŮVODCEM Nejlepší z Jihoafrické republiky: safari, moře, hory, poušť a Kapské Město Během tohoto zájezdu navštívíte mimo jiné Blyde River Canyon, věhlasný Krugerův národní park, maličkaté království Svazijsko, známou rezervaci Hluhluwe, dovolenkové pobřeží Indického oceánu, majestátní Dračí hory, vyprahlou oblast Karoo, romantickou Garden Route a jedno z nejkrásnějších měst světa – Kapské Město. Termín odjezdu: 28.9. 2014 Cena: 79 500,– |
s českým průvodcem, ředitelem CK Marco Polo Janem Papežem 15 denní poznávací zájezd do Peru. Prohlédnete si hlavní město Limu, Arequipu nazývané „Bílé město“, úchvatný a hluboký kaňon Colca s kondory, bájné jezero Titicaca, přejedete Andy ve výšce 5000 m n.m, odpočinete si v Posvátném údolí, navštívíte skalní město Machu Picchu a poznáte inckou historii a kulturu v samotném centru říše, v Cuscu. Ternín : 3.11. 2014 Cena: 93 990,-- Počet míst omezen na 12. |
aaa