Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Cesta podél železné opony se možná stane cyklotrasou

Cestování

  7:00
Stezka vedoucí podél někdejší železné opony od Barentsova moře až po Jadran by se mohla stát cykloturistickou trasou.

Cesty podél bývalé železné opony - ilustrační foto. foto: ČTK

Stezka vede kolem hranic států západní Evropy a někdejšího východního bloku, včetně České republiky. Takzvané signálky, cesty podél hranice, jsou částečně zachované, a je proto možné je využít jak pro turistiku, tak pro připomenutí historického rozdělení Evropy. Část stezky vedoucí Karlovarským krajem propaguje cyklistická jízda starostů a dalších politiků z české a německé strany hranice.

Podle hejtmana Karlovarského kraje Josefa Novotného (ČSSD) je signálka na české straně v lepším stavu než na německé. Zřejmě proto, že na české byla ostraha hranic podstatně intenzivnější. "Možná by stačilo cesty jen opravit a mohlo by se po nich jezdit," míní Novotný, který se sám propagační jízdy účastní.

Myšlenka udělat z cest podél bývalé železné opony cyklotrasu se zrodila před několika lety. Loni už byla trasa zařazena mezi evropské cyklotrasy Euro Velo jako trasa číslo 13.

Stezka železné opony je asi 7000 kilometrů dlouhá a jen v České republice má kolem 600 kilometrů. Podle Milana Zukala z karlovarského krajského úřadu není zatím trasa na území kraje definitivně stanovena. Měla by využít nejen málo dotčené přírody, kterou vede, ale i zajímavostí asi v desetikilometrovém pásmu podél hranice.

Iniciativa na vznik Stezky železnou oponou vzešla z Evropského parlamentu a její vůdčí postavou je německý europoslanec Michael Cramer, který se propagační jízdy také účastní. Podle hejtmana Novotného by se právě v evropských prostředcích mohly najít zdroje na obnovu stezky a její rozvoj.

Mohla by tak být příspěvkem i pro zaměstnanost v oblastech, jimiž vede a které si nechvalné komunistické dědictví pohraničních regionů nesou s sebou i v podobě zaostalosti.

Autoři: ,