Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Doprava v Ekvádoru je chaos, který má i řád

Cestování

  10:15
Máte slabé srdce? Jste náchylní špatně snášet infarktové situace? Pak si v ekvádorských dopravních prostředcích nesedejte k okénku a nesnažte se vidět na průvodčího. Veřejná doprava v ekvádorské metropoli není pro slabší nátury, navzdory tomu ale v ulicích dvouapůlmilionové metropole jihoamerické země dopravní nehodu nespatříte a na vozidlech není vidět stopa po kolizi.

Doprava v hlavním městě Ekvádoru Quitu.

Zapomeňte na jízdní řády, snad s výjimkou letecké přepravy a pár výjimek směřujících mimo hlavní město. Dodržování dopravních předpisů? Možná nějakých nepsaných.

Hromadnou dopravu v Quitu provozují tři společnosti - jedna státní, jedna soukromá a jedna smíšená. Na výši jízdného či na vozidlech to ale nelze poznat. Trasy autobusů se někdy překrývají, ale cílové stanice nebo úseky tras se liší, pak je dobré sledovat cedule s názvy za oknem řidiče. Jízdné je velmi levné - od 15 do 25 centů za osobu. U metrobusu, tedy místního trolejbusu, se platí při vstupu na nástupiště, v ostatních autobusech až při výstupu, samozřejmě lze i na začátku nebo během jízdy, kdy vozidlem projde jakýsi průvodčí.

Průvodčí vykřikující stanice

Úkolem tohoto muže, odhadem vždy maximálně 30letého, není jenom vybírat jízdné. Ještě než autobus zastaví na zastávce, vyskočí z otevřených dveří a vykřikuje cílovou stanici, případně jméno některé z uzlových. Funguje vlastně jako živý jízdní řád, nikoli ovšem časový. Někdy pobíhá i dále od autobusu, do něhož většinou naskakuje zase až za jízdy. Během jízdy stojí na schůdcích a vyhlíží potenciální cestující.

Pokud cizinec tápe, je nejlepší se rovnou zeptat dotyčného před nástupem, jestli autobus staví v tom kterém místě. Není nutné znát jméno stanice, řidič zastaví na požádání téměř kdekoli na trase. Stejně tak je možné zastavit autobus včasným mávnutím, proč ho dobíhat na stanici? A když ujede, počká se na jiný.

Cestující v ekvádorské dopravě

Ekvádorci nepotřebují moc místa

Pevně dané stanice, mezi nimiž se nevystupuje ani nenastupuje, má trolejbus, což je dané i jeho konstrukcí - při otevření dveří se vyklopí můstek, který přesně dolehne na vyvýšené nástupiště, kryté proskleným přístřeškem. Řidič musí zastavit přesně, aby byly dveře proti volnému prostoru. Výstup a nástup není chaotický - obě skupiny se míjejí ve dveřích, každá má nápisem nade dveřmi určenou jednu stranu.

Cizinec by měl pokaždé věnovat pozornost pečlivému výběru sedadla. Průměrný Ekvádorec je totiž malého vzrůstu (výšku srovnatelnou s rozvinutým světem mívají de facto jen vojáci a policisté) a když si sedne, rozhodně netrpí nedostatkem místa. Zato Evropana trápí otlačená kolena a neprokrvené nohy, které musel zkroutit pod sebou. Na delší cestu se proto doporučuje najít sedadlo s volným prostorem před ním.

Meziměstské autobusy mají o poznání více prostoru a jsou pohodlnější - jde o modernější typy a také se počítá s větším počtem cizinců. Jízdné rovněž není vysoké, "naháněči" na nádražích vyvolávají konečnou stanici autobusu už před pokladnami, kdyby člověk náhodou neviděl velké nápisy nad nimi.

Plná čára? Ta řidičům starosti nedělá

Místenky nejsou zapotřebí. Pasažér usedne na volné místo a jakmile se všechna zaplní, prostě se jede. Jedinou výjimku na severních nádražích Quita tvoří rezervace Mindo 80 kilometrů severozápadně od metropole - u pokladny skutečně visí jízdní řád.

A pouze autobusy s jízdním řádem nečekávají na zaplnění: cestující se doplní cestou. V tom případě je ale někdy nutné obrnit se trpělivostí. Jen pár stovek metrů za nádražím totiž řidič zastaví na rušné silnici a čeká na potenciální zájemce o svezení. Někdy tak dlouho, že začnou reptat i jinak tradičně klidní indiáni. Řidič se tedy nakonec rozjede, ale ve městě jeho
pomocník setrvává na schodech v otevřených dveřích, ty se zavírají až na panamerické dálnici vinoucí se po andských svazích.

Ekvádorští autobusáci jezdí bravurně - dokážou se vtlačit do jakékoli mezery mezi vozidly, zahnout do jakkoli úzké uličky, a když už turista počítá s tím, že autobus musí couvat, aby si lépe najel, zježí se mu vlasy, když přední okno mine roh domu jen o pár centimetrů. Další zásah dostane nervová soustava, když autobus začne do kopce předjíždět nákladní vozidlo. Dobře viditelná dvojitá plná čára řidiči nedělá starosti. Funící náklaďák uhne co nejvíce ke straně, stejně tak se ke krajnici přesune případné vozidlo v protisměru.

Prodavači v autobusech

Ke koloritu patří i prodavači, kteří v autobusech nabízejí všechno možné od sladké pěny přes kukuřici, masové taštičky, ovoce až po návody, jak shodit několik přebytečných kilogramů.

Jízda hromadnými dopravními prostředky je prostě v Ekvádoru zážitek, ať už jako střípek do mozaiky dobrodružství, nebo jako vzpomínka, se kterou se chlubíme po návratu přátelům coby hrdinové.

Autor:

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...