Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Kudy do Chorvatska. Jak nejlépe dojet do Splitu či Rovinje?

Slovensko-cest

  7:00
Všechny tři uvedené trasy začínají dálnicí D1 a mají stejnou závěrečnou část, dálnici A1 ze Záhřebu do Splitu. S minimem zastávek za ideálního stavu bez kolon a front na hranicích se dá trasa dlouhá cca 1080 km ujet do 11 hodin, je tedy nejrychlejší z možných, ale také nejdražší - pokud to jde, jedeme po dálnicích.
Chorvatsko (ilustrační foto)

Chorvatsko (ilustrační foto) foto: Shutterstock

1) Po dálnicích: nejrychlejší, ale nejdražší (cca 1080 km, cca 11 hodin)
Všechny tři uvedené trasy začínají dálnicí D1 a mají stejnou závěrečnou část, dálnici A1 ze Záhřebu do Splitu. S minimem zastávek a za ideálního stavu bez kolon a front na hranicích se dá trasa dlouhá cca 1080 km ujet do 11 hodin, je tedy nejrychlejší z možných, ale také nejdražší – pokud to jde, jedeme po dálnicích. Cesta vede v Česku přes Brno a Mikulov, v Rakousku přes Vídeň a Graz, ve Slovinsku přes Maribor a v Chorvatsku pak přes Macelj a Záhřeb až do Splitu.

Split

Pokud máme v plánu zůstat u moře dva týdny, budeme potřebovat dvě rakouské dálniční známky (16,60 eur) a měsíční slovinskou známku (30 eur), které nás vyjdou na zhruba 1200 korun. Plus zaplatíme mýtné 229 kun za jednu cestu ze Zaprešiće u slovinsko-chorvatských hranic do sjezdu Dugopolje u Splitu, což je zhruba 800 korun, za obě cesty tedy 1600 korun. Rychlá varianta nás tedy na poplatcích bude stát zhruba 2800 korun. Pokud bychom chtěli dojet až k Dubrovníku, zaplatíme na mýtném dalších 40 kun navíc za jednu cestu. Jedna dobrá rada: mýtné kvůli výhodnějšímu kurzu rozhodně plaťte kartou.

2) Slovinská úsporná „zkratka“   (cca 1070 km, cca 11,5 hodiny)
Ušetřit několik set korun za cenu menšího komfortu a pár kilometrů navíc při průjezdu Slovinskem se nám podaří, když se vyhneme tamější dálnici – velmi krátké (cca 45 km) a velmi drahé (v případě desetidenního pobytu v Chorvatsku budeme potřebovat měsíční dálniční známku za 30 eur).

Poplatky za použití dálnice osobním vozidlem v roce 2013

  • Slovensko (dálniční známka): desetidenní 10 eur, měsíční 14 eur
  • Rakousko (dálniční známka): desetidenní 8,30 eura, dvouměsíční 24,20 eura
  • Slovinsko (dálniční známka): sedmidenní 15 eur, měsíční 30 eur
  • Chorvatsko (mýtné podle ujetých kilometrů): cca 40 kun za 100 km (aktuální ceny najdete na http://www.hac.hr/en/toll-rates/price-list/)

Stačí jen v Rakousku včas uhnout na exitu 226 do Murecku, za ním přejedeme rakousko-slovinskou hranici, projedeme městy Lenart a Ptuj, kde ale musíme správně odbočit (podrobný popis včetně fotografií jednotlivých křižovatek se značením najdete na internetu, např. na http://forum.ihvar.cz, chce to ale zvýšenou pohotovost a místy pevné nervy). Na již bezplatný úsek slovinské dálnice A1/A4 ve směru do Chorvatska se napojíme za křižovatkou Draženci.

Pokud ale mineme správnou odbočku a dostaneme se na dálniční přivaděče nad touto křižovatkou, bez známky se už neobejdeme. Do této varianty cesty jsme zahrnuli jednu z tradičních alternativ na území Česka přes Znojmo.

3) Maďarská alternativa  (cca 1100 km, cca 13 hodin)
Trasa, při které se dá ušetřit a zároveň vidět kousek jiné krajiny, vede mimo Rakousko. Její slovinská, zhruba pětikilometrová část se tamější dálnici zcela bezpečně vyhýbá. Je celkově sice jen o cca 30 km delší než nejrychlejší varianta, čas strávený na cestách ale prodlouží (v ideálním případě) zhruba o dvě hodiny, zejména proto, že v Maďarsku jede mimo dálnici. Ušetříme na levnější slovenské dálniční známce a vyhneme se poplatkům ve Slovinsku.

Rovinj

Cesta začíná v Praze na dálnici, po které tentokrát pojedeme až do Bratislavy. Pak přejedeme maďarskou hranici a odbočíme na Csorna, přičemž najedeme na nedávno opravenou silnici 86, která nás doveze přes Szombathely až do slovinské Lendavy. Pár kilometrů od chorvatských hranic najedeme v Čakovci na dálnici A4, v Záhřebu pak přejedeme na A1. Chorvatské mýtné na této trase je v podstatě srovnatelné, celkem 222 kun za jednu cestu.

4) Na Istrii po dálnici  (cca 900 km, cca 9 hodin)
Nejjednodušší cesta z Prahy na Istrii vede po dobudování nových dálnic přes Vídeň a Maribor, kde odbočíme na A1 přes Lublaň a tato dálnice nás doveze až do Koperu. Náklady za přejezd Rakouska a Slovinska jsou stejné jako u trasy č. 1 do Splitu (slovinským dálnicím se v tomto případě nevyhneme), za chorvatské mýtné na A9 mezi Umagem a Medaki dáme jen 22 kun, takže celá cesta tam i zpět vyjde maximálně na 1400 korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Dříve jedna z oblíbených cest na Istrii přes České Budějovice, Linec, Salcburk a Koper se při dnešních cenách příliš nevyplatí. Je sice o 50 km kratší, ale nejméně o hodinu delší, přičemž průjezd Taurským a Katschberským tunelem stojí 10 eur a tunel pod Karavankami 6,50 eura. Celkově si tak za cestu tam a zpět připlatíme dalších cca 850 korun.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...