1) Po dálnicích: nejrychlejší, ale nejdražší (cca 1080 km, cca 11 hodin)
Všechny tři uvedené trasy začínají dálnicí D1 a mají stejnou závěrečnou část, dálnici A1 ze Záhřebu do Splitu. S minimem zastávek a za ideálního stavu bez kolon a front na hranicích se dá trasa dlouhá cca 1080 km ujet do 11 hodin, je tedy nejrychlejší z možných, ale také nejdražší – pokud to jde, jedeme po dálnicích. Cesta vede v Česku přes Brno a Mikulov, v Rakousku přes Vídeň a Graz, ve Slovinsku přes Maribor a v Chorvatsku pak přes Macelj a Záhřeb až do Splitu.
Pokud máme v plánu zůstat u moře dva týdny, budeme potřebovat dvě rakouské dálniční známky (16,60 eur) a měsíční slovinskou známku (30 eur), které nás vyjdou na zhruba 1200 korun. Plus zaplatíme mýtné 229 kun za jednu cestu ze Zaprešiće u slovinsko-chorvatských hranic do sjezdu Dugopolje u Splitu, což je zhruba 800 korun, za obě cesty tedy 1600 korun. Rychlá varianta nás tedy na poplatcích bude stát zhruba 2800 korun. Pokud bychom chtěli dojet až k Dubrovníku, zaplatíme na mýtném dalších 40 kun navíc za jednu cestu. Jedna dobrá rada: mýtné kvůli výhodnějšímu kurzu rozhodně plaťte kartou.
2) Slovinská úsporná „zkratka“ (cca 1070 km, cca 11,5 hodiny)
Ušetřit několik set korun za cenu menšího komfortu a pár kilometrů navíc při průjezdu Slovinskem se nám podaří, když se vyhneme tamější dálnici – velmi krátké (cca 45 km) a velmi drahé (v případě desetidenního pobytu v Chorvatsku budeme potřebovat měsíční dálniční známku za 30 eur).
Poplatky za použití dálnice osobním vozidlem v roce 2013
|
Stačí jen v Rakousku včas uhnout na exitu 226 do Murecku, za ním přejedeme rakousko-slovinskou hranici, projedeme městy Lenart a Ptuj, kde ale musíme správně odbočit (podrobný popis včetně fotografií jednotlivých křižovatek se značením najdete na internetu, např. na http://forum.ihvar.cz, chce to ale zvýšenou pohotovost a místy pevné nervy). Na již bezplatný úsek slovinské dálnice A1/A4 ve směru do Chorvatska se napojíme za křižovatkou Draženci.
Pokud ale mineme správnou odbočku a dostaneme se na dálniční přivaděče nad touto křižovatkou, bez známky se už neobejdeme. Do této varianty cesty jsme zahrnuli jednu z tradičních alternativ na území Česka přes Znojmo.
3) Maďarská alternativa (cca 1100 km, cca 13 hodin)
Trasa, při které se dá ušetřit a zároveň vidět kousek jiné krajiny, vede mimo Rakousko. Její slovinská, zhruba pětikilometrová část se tamější dálnici zcela bezpečně vyhýbá. Je celkově sice jen o cca 30 km delší než nejrychlejší varianta, čas strávený na cestách ale prodlouží (v ideálním případě) zhruba o dvě hodiny, zejména proto, že v Maďarsku jede mimo dálnici. Ušetříme na levnější slovenské dálniční známce a vyhneme se poplatkům ve Slovinsku.
Cesta začíná v Praze na dálnici, po které tentokrát pojedeme až do Bratislavy. Pak přejedeme maďarskou hranici a odbočíme na Csorna, přičemž najedeme na nedávno opravenou silnici 86, která nás doveze přes Szombathely až do slovinské Lendavy. Pár kilometrů od chorvatských hranic najedeme v Čakovci na dálnici A4, v Záhřebu pak přejedeme na A1. Chorvatské mýtné na této trase je v podstatě srovnatelné, celkem 222 kun za jednu cestu.
4) Na Istrii po dálnici (cca 900 km, cca 9 hodin)
Nejjednodušší cesta z Prahy na Istrii vede po dobudování nových dálnic přes Vídeň a Maribor, kde odbočíme na A1 přes Lublaň a tato dálnice nás doveze až do Koperu. Náklady za přejezd Rakouska a Slovinska jsou stejné jako u trasy č. 1 do Splitu (slovinským dálnicím se v tomto případě nevyhneme), za chorvatské mýtné na A9 mezi Umagem a Medaki dáme jen 22 kun, takže celá cesta tam i zpět vyjde maximálně na 1400 korun.
ČTĚTE TAKÉ: |
Dříve jedna z oblíbených cest na Istrii přes České Budějovice, Linec, Salcburk a Koper se při dnešních cenách příliš nevyplatí. Je sice o 50 km kratší, ale nejméně o hodinu delší, přičemž průjezd Taurským a Katschberským tunelem stojí 10 eur a tunel pod Karavankami 6,50 eura. Celkově si tak za cestu tam a zpět připlatíme dalších cca 850 korun.