Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Liberec: přírodní koupání, naučná stezka a rozhledna

V horkých letních dnech většina z vás ocení spíše lehčí trasu než náročný fyzický výkon. Následující tip na výlet se řídí právě těmito kriterii, ale trochu vás pozlobí i pálení v lýtkách.

Vodní nádrž - pro stát pomocník proti suchu, pro ekology zátěž. foto: Pohora.cz

Trasa

Hned začátek bude zajímavý. Výlet začneme u botanické zahrady v Liberci, kterou samozřejmě můžete navštívit. Od ní se přes Purkyňovu, Lesní a následně Masarykovu ulici napojíte na Fibichovu ulici, kde už je cyklistická trasa č.3036. Té se budete držet až po ulici Husova, kde se přeorientujete na cyklostezku č. 3020. V těchto chvílích už byste měli být na okraji města směřovat k přehradě Bedřichov.

Základní údaje:

Délka: 38,5 km

Terén: 14,5 km zpevněná cesta, asfalt 24 km

Převýšení: cca 500 m

Až vám tachometr bude ukazovat šest ujetých kilometrů, tak byste měli mít po levé ruce vrcholek Rudolfov (743 m). Až doteď byl profil cesty stoupající a v následujících kilometrech tomu nebude jinak. Po necelých deseti kilometrech přijedete na křižovatku v Bedřichově přejedete ji rovně (ne doprava) směrem k přehradě. Pojedete stále rovně po asfaltové cestě. Po 2,1 km od křižovatky v Bedřichově se dáte ostře doleva. Jako pomoc při orientaci by vám mělo sloužit to, že máte před sebou Šamalovu chatu.

Asi po kilometru se dostanete na další křižovatku. Dáte se přes ni rovně na lesní pěšinu a přibližně za 500 metrů už se na vás bude smát vodní dílo s délkou 340 metrů.

Koupání je povoleno, ale voda je dost studená, protože ji napájí horská řeka Černá Nisa. Dalším faktorem je poloha. Vodní nádrž Bedřichov je nejvýše položenou přehradou Jizerských hor (775 m). Ale v parném létě to možná i oceníte.

Jede se dál...

Až si dostatečně odpočinete, tak nastal čas pokračovat. Vrátíte se zpět až na křižovatku v Bedřichově. Neprojedete ji však rovně (směr na Liberec), ale doleva na Bedřichov-centrum (cyklostezka č.3020). V centru máte možnost se podívat z rozhledny do okolí anebo hned pokračovat dál na Hrabětice a následně na cyklostezku č.3023, po které dojedete do Mšena nad Nisou (cca 9 km). Tady se můžete na chvíli zastavit, protože trasa vede přes hráz vodní nádrže Mšeno. Ve městě je několik cykloservisů pokud potřebujete vychytat nějaké mouchy na vašem stroji.

Po stopách naučné stezky

Za přehradní hrází začíná nová stezka č. 3037. Asi po sedmi ujetých kilometrech máte možnost vyrazit na naučnou stezku Harcov, která je dlouhá 2,8 km a provede vás historií i současností Jizerských lesů. Do Liberce je to z místa nástupu na stezku už necelých pět kilometrů.