Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Masakr 20. perutě v Bílých Karpatech. Němečtí stíhači sestřelili za pár minut všechny americké bombardéry

Téměř dvě desítky Američanů se koncem minulého týdne objevily na moravsko-slovenském pomezí. Důvodem bylo pětasedmdesáté výročí Letecké bitvy nad Bílými Karpaty, kde jejich předci bojovali a umírali v nerovném souboji s Luftwaffe.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

2. 9. 2019 16:55

Smutné.

Na druhou stranu, kdyby je Němci nesestřelili, tak mohly opět přijít o život stovky našich občanů - nevinných civilistů. Jako v mnoha jiných případech spojeneckého bombardování.

Američané pro to maj eufemistický výraz - kolaterální ztráty.

0 0
možnosti

4. 9. 2019 2:42

Aby se bombardéry nestaly snadnými terči pro flak, který obvykle chránil cíl bombardování, musely házet bomby z velké výšky. Z takové výšky byl cíl sotva patrný a bomby při dlouhém pádu k zemi mohl všelijak vychylovat vítr. Proto nemohlo být ani řeči o přesném bodovém bombardování. Aby byla alespoň větší pravděpodobnost zasažení cíle, používali Američané při denním bombardování tuto taktiku - bombardéry se před cílem seřadily do sestavy o určité šířce a délce, přičemž "bombomečík" ve vedoucím letounu se pomocí optického zaměřovače snažil co nejpřesněji zaměřit cíl. Pak vedoucí letou odhodil bomby a ostatní letouny odhazovaly své bomby podle toho, že posádky viděly padat bomby z letadla před sebou. Bomby tak na zemi pokryly určitou plochu a když měli letci štěstí, tak se cíl nacházel uvnitř této plochy a schytal část bomb. Zbytek nutně napadal okolo a zasáhl i to, co nebylo cílem bombardování.

0 0
možnosti

30. 8. 2019 21:17

Nejvíce šokující jsou příspěvký armchair generálů, kteří hodnotí, co bylo zbytečné a co né ve WWII. Nikdo tehdá nevěděl, co je zbytečné a co není. Prostě všichni chtěli ukončit boj za každou cenu. Zbytek už jsou jen kecy lidí, co v tom nebyli a nic neriskovali.

0 0
možnosti

2. 9. 2019 17:01

"Prostě všichni chtěli ukončit boj za každou cenu." Komiku.

Kdyby Západní spojencI chtěli uknčit válku za každou cenu, tak by do války s Německem vstoupili reálně (nikoliv papírově) hned po obsazení Československa. Nebo nejpozději v září 1939 po napadení Polska.

Ale Západ nechal Němce zesílit, takže ta válka pak opravdu stála zato !

0 0
možnosti

29. 8. 2019 16:10

Celý plán denního bombardování bylo strategicky možná přínosné, ale z pohledu ztrát na životech draze výcvičených osádek letadel to bylo totální fiasko. Na generálního štábu plánovačů se tragicky "seknuli" v tom, když si mysleli, že velké množství výzbroje B-17 bude na ochranu letadla stačit. Nestačilo ani náhodou. Snad jen, až když se zavedla speciální formaci "box" v která zvýšila obrannou palebnou sílu, ale stačilo, aby některé z letadel formace bylo sestřeleno, nebo se zpozdilo a bylo zle. A němečtí stíhači dobře znali tyto slabiny a "sundavali" jeden stroj za druhým.

0 0
možnosti

29. 8. 2019 16:18

Ztráty na životech a strojích B-17 byly v porovnání s ostatními perutěmi neskutečných 50-60%, což je příšerná statistika - zejména mezi roky 1943-1944 kdy tento masakr kulminoval, kdy ani množství nově příchozích nováčků nedokázalo vykrýt množství ztrát.. Každá osádka B-17 měla odlétat 25 misí, než dostala status veteránů!! Šance, že to někdo dotáhl do konce byla mizivá.. Snad 1:12. Morálka letců byla na bodu mrazu...

0 0
možnosti

Zlo po dobrém nikdy neustoupí, musí se likvidovat zase zlem

0 0
možnosti

29. 8. 2019 13:06

Logikou Koláře by se měly památníky US pilotů odstranit. Američané koncem dubna 1945 naprosto zbytečně a brutálně bombardovali plzeňskou Škodovku. Více lidských obětí než v srpnu 1968.

0 0
možnosti

J. Jurax

29. 8. 2019 15:30

Jenže Škodovka furt vyráběla munici a mj. i Hetzery. V době náletu podnik se 45 tisíci zaměstnanci představoval 30 procent zbrojní výrobní kapacity skomírající třetí říše - viz https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/plzen-skoda-bombardovani.A150424_122045_vojenstvi_kuz

0 0
možnosti

29. 8. 2019 11:20

I přes impozantní výzbroj měly asi americké bombardéry proti zkušeným německým stíhačům malou šanci. Jednak měli Němci kanony, které mohly zasahovat s větší účinností a na větší vzdálenost, jednak představoval bombardér mnohem větší cíl než čelní silueta stíhačky a hlavně kulomety bombardérů nepokryvaly stejně účinně celý prostor kolem, takže zkušený stíhač mohl útočit ze směru, kde jej mohli nejmíň ohrozit. Například boční kulomety byly v podstatě k ničemu, protože střelba kolmo na směr letu s jednoduchým zaměřovačem měla jen minimální šanci na zásah. Zrovna tak spodní střeliště, kde měl střelec velmi omezený výhled a zaměřování otáčením celého střeliště bylo asi příliš pomalé. Navíc se bombardér za letu pořád ve vzduchu nějak "mlel", což velice znesnadňovalo střelbu, zatímco stíhač, který mířil celým letadlem, měl mnohem lepší pozici. Ti mladí kluci, kteří v těch bombardérech létali, měli dost malou šanci na přežití a taky jich velká spousta padla.

0 0
možnosti

I. Vermis

29. 8. 2019 9:13

Je vidět, že němečtí piloti dostali ve dvacátých letech v SSSR perfektní výcvik! Holt, "Těžko na cvičišti, lehko na bojišti"!

0 0
možnosti

P. Dvořák 553

29. 8. 2019 10:00

No v roce 1944 už byla většina pilotů, kteří prodělali výcvik před rokem 1939 mrtvá nebo mimo aktivní službu, jen pro upřesnění.

0 0
možnosti

29. 8. 2019 7:30

No a kolik teda celkem bombardérů tam bylo sestřeleno?

0 0
možnosti