13. října 2011 7:00 Lidovky.cz > Cestování > Aktuality

Nejlepší taxi je v Barceloně, Praha opět propadla

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Taxi (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Taxi (ilustrační foto) | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

PRAHA Barcelona a Mnichov nabízejí nejkvalitnější taxislužby v Evropě. Vyplývá to z testu německého autoklubu ADAC, v němž se Praha umístila z 22 testovaných evropských velkoměst na 17. příčce v poli "nedostatečných", těsně před Vídní a Amsterodamem. ADAC jako konkrétní nedostatek pražských taxikářů vyzdvihl umělé prodlužování trasy. Celkově nejhůř dopadly italská metropole Řím a slovinské hlavní město Lublaň, které jako jediné dostalo hodnocení "velmi nedostatečné".

Inspektoři ADAC, kteří se nechali převážet taxíky, se vydávali za byznysmeny. Hodnotili pak řidiče, vůz i dodržování nejkratší trasy. Jedním z kritérií byla rovněž cena. Za nejčastější neduhy řidičů taxislužeb označil ADAC nesprávně vyplněné účtenky, chybějící licenční průkazky, nepřijímání kreditních karet a umělé navyšování ceny jízdou nesmyslnými oklikami.

Právě to se ukázalo jako hlavní problém pražských taxikářů. Zatímco v některých evropských městech zaznamenal ADAC po jednom případu takového podvádění, v Praze se to kontrolorům stalo hned třikrát.

ČTĚTE VÍCE K TÉMATU:


ADAC popisuje jeden do očí bijící případ předražení, kdy pražský taxikář zpočátku jízdu nabízel za 900 korun a teprve po protestu testujícího cenu srazil na 600 korun, což ale ještě stále bylo výrazně víc, než odpovídalo stanoveným taxám.

Dotyčný vůz neměl taxametr. Šofér se navíc musel radit s kolegou, zda zná cíl, a musel se dodatečně dívat do mapy. Nakonec kýžený cíl našel s podporou kolegy na telefonu. Kontrolor ADAC spočítal, že zbytečně najel 46,5 procenta z celkové trasy.

Ale ani nedaleká Vídeň se nemá čím chlubit. Jeden taxikář tam dokonce v noci odmítl vzít zákazníka z ulice Operngasse ke Karlovu chrámu, což je asi 1,3 kilometru. Testujícího odbyl s tím, že čeká na jiného zákazníka a že danou vzdálenost je možné ujít pěšky.

Lepší hodnocení než "dostatečné" žádné z měst v dílčí kategorii taxikáři neobdrželo. Naopak téměř polovina v tomto ohledu zcela propadla, neboť šoféři nesplnili ani nejzákladnější standardy. Nejlepší hodnocení, 78,1 procenta, získali mnichovští taxikáři. Ale i to stačilo jenom na "dostatečnou".

Celkový vítěz Barcelona vděčí za své umístění i díky poměrně ochotným řidičům, kteří dostali 77,8 procenta, a umístili se tak na druhé příčce před šoféry z Paříže, Kolína nad Rýnem a Berlína. Nejhorší jsou prý taxikáři v Římě.

V dalších dílčích kategoriích - vozy a jejich čistota, správně zvolená trasa a vyúčtování - se katalánská metropole dokonce umístila na prvním místě.

Nedodržování pravidel silničního provozu se objevilo v téměř 30 procentech všech případů v evropských městech. Mnoho taxikářů například telefonovalo za jízdy bez handsfree nebo nedodržovalo povolenou rychlost.

V cenové příznivosti zvítězila portugalská metropole Lisabon, kde svezení na vzdálenost sedm kilometrů se zavazadlem a s čekací dobou pět minut stojí za bílého dne zhruba osm eur (asi 200 korun). Následují Záhřeb, Madrid, Barcelona a Praha. Nejdražší je cestování taxíkem ve švýcarském Curychu, kde stojí sedm kilometrů více než 770 korun.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse