27. listopadu 2017 6:26 Lidovky.cz > Cestování > Aktuality

NOMÁDI: Jak jsme si v Kanadě upravili Ford Explorer na pojízdnou offroad postel

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Parádní zastrčené místo u fjordu na západním pobřeží kousek od městečka Bella... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Parádní zastrčené místo u fjordu na západním pobřeží kousek od městečka Bella... | foto: Tomáš Mähring

Whistler Je pozdní odpoledne a my se vracíme unavení z treku v horách poblíž kanadského Whistleru zpět k našemu „Fordíkovi“. Teď už jen někde koupit pořádnou flákotu masa, pivo k večeři a vyřešit naší jedinou starost - najít hezké spací místo. Bude to u jezera s pěkným výhledem na severní obzor (to kdyby náhodou v noci byly polární záře)? Jaké super místo si najdeme tentokrát?

Naše první polární záře, která byla velmi dobře pozorovatelná i pouhým okem a barvičky na obzoru tancovaly jak kdyby to byla světla od diskotéky.
Občas Fordík posloužil i jako vyhlídka, když nebylo přes stromy vidět na okolní kopce nebo mi stromy lezly do kompozice.

Každý, kdo někdy nezávisle cestoval a bydlel v autě či venku, tyto situace určitě dobře zná. Nespoutaná svoboda a cestovatelská volnost se velmi rychle mohou stát návykovými. Ale je to myslím zdravý návyk, který člověku ukáže spoustu úžasných míst a přinese kupu zážitků. Náš plán byl celkem jasný. Po příletu do Kanady ve Vancouveru co nejrychleji koupit auto – pokud možno jeep Ford Explorer – a ten si předělat tak, abychom v něm mohli i bydlet. Pak se vydat do Whistleru, kde se pokusíme najít si na rok práci. A až budeme mít práci, tak zkusíme najít i nějaký podnájem, do té doby budeme bydlet v autě.

Měli jsme štěstí. Jak jsme si to naplánovali, tak se nám to i podařilo a sedm dní po příletu už jsme parkovali a spali v naší pojízdné offroad posteli pár kilometrů před vysněným Whistlerem. Obytnou úpravu auta jsme pojali tak, abychom ho za rok mohli prodat i zase jako normální, neupravené a aby bylo možné ležení vzadu jednoduše složit a jezdit v něm i v pěti lidech. Fotky v tomto případě pravdě podobně řeknou nejvíce.

Pod postelí jsme měli dva plastové boxy o objemu 56 litrů, podle kterých jsem vlastně naměřil i výšku samotné konstrukce postele. Vzhledem k tomu, že Ford Explorer není tak vysoký jako dodávky, tak jsme se snažili o co nejrozumnější poměr místa pod postelí a místa nad postelí, aby tam člověk neležel namáčknutý ke stropu jako v rakvi. Při rozloženém spaní jsme měli ještě další dva menší plastové boxy po stranách v prostoru přístupném bočními dveřmi.

Ve větších boxech přístupných zezadu jsme měli veškeré oblečení a v těch menších pak bylo jídlo a nádobí. Batohy a věci, které nebylo potřeba mít lehce přístupné, jsme dali pod postel do středové části a boty, lahve s vodou a další drobnější věci přišly buď do prostoru za předními sedačkami nebo do dalších mezer. Po pár dnech už jsme systém toho, co kde je, měli celkem vychytaný.

Ford Explorer

  • rok výroby 2000, automat
  • motor benzínový V6
  • objem 4L
  • spotřeba 12-15l na silnici, v lehčím terénu 15-20l

Pokud by naše vestavba někoho motivovala jít do něčeho podobného, zde je pár postřehů, na co je dobré se kromě technických a jízdních vlastností soustředit při vybírání. Základ je, aby auto po sklopení zadních sedadel mělo téměř rovný prostor dostatečně dlouhý k pohodlnému ležení. Velmi užitečné je otvírání zadních dveří nahoru a ne do boku, jako to mají některé dodávky. Protože za deště vám to značně usnadní lezení z a do postele a taky máte malou střechu, když jdete vyndat něco ze zadních boxů. Možnost otevírat zadní dveře i zevnitř se postupem času také ukázala jako velmi užitečná. A navíc pokud na zadních dveřích jde otevírat samostatně i okno, je to ideální na větrání, opět i za deště pak do auta neprší.

Naše dokončené ležení. V zadních plastových boxech jsme vozili veškeré oblečení. Jen oproti této fotce jsme nakonec polštáře i hlavy při spaní měli na druhé straně - vzadu.

Naše dokončené ležení. V zadních plastových boxech jsme vozili veškeré oblečení. Jen oproti této fotce jsme nakonec polštáře i hlavy při spaní měli na druhé straně - vzadu.

A když bylo vedro a komáři, koupili jsme moskytiéru a idea byla taková, že jí nalepíme před okno na dveřích do kufru na suché zipy a jednoduše jí tam budeme moc nasadit a okno nechat otevřené, když bude potřeba. Realita byla taková, že lepidlo na samolepicích suchých zipech nedrželo a prošívat jsme to byli líní, takže jsme moskytiéru v případě potřeby přivřeli do jedněch bočních dveří a stáhli boční okénko – fungovalo to také, jen to nebylo tak hezké jako původní myšlenka. Kdybychom do něčeho podobného šli znova, snažili bychom se sehnat auto i se střešním oknem, to by i ten vnitřní prostor v autě ještě krásně prosvětlilo a moskytiéra by se pod něj lepila snadněji.

Asi po měsíci bydlení v autě se nám podařilo najít konečně rozumnější podnájem a „Fordík“ začal sloužit jen jako občasné bydlení na výletech. Však už také byl nejvyšší čas, ráno už začínaly být celkem drsné mrazy a i přes krásnou postel v krásném autě vstávání bylo čím dál horší.

Rok ve Whistleru jsme si moc užili, je to skutečně ráj lyžařů, bajkerů a vůbec všech outdoorových aktivit, na které si člověk jen vzpomene. A když jsme se večer vrátili z práce, vzali jsme „Fordíka“ a vyrazili přespat někam do hor. 1,5 hodiny jízdy po offroadové cestě a člověk dojel úplně mimo svět i civilizaci. Co výjezd za spaním v divočině, to jiné údolí, jiné jezero, jiní medvědi a jiné neuvěřitelné výhledy. Popsat tu náš celý rok by bylo příliš dlouhé a ani to nebylo cílem článku, ale to nejlepší najdete v přiložené fotogalerii.

Ze začátku jsme měli z medvědů strach, ale postupně jsme zjistili, že místní si jich nevšímají a nic moc si z nich nedělají a stejně tak medvědi z lidí - také si jich nevšímají a neřeší je.

A po roce jsme se opět komplet nastěhovali do auta a vyrazili na roadtrip po severozápadní části USA a hlavně po Kanadě. Po tomto roadtripu jsme „Fordíka“ prodali a odletěli přes Kubu na půl roku do Jižní Ameriky. Ale to už je zase jiný příběh.

Na to, mít vlastní „obytňáček“, člověk nepotřebuje moc. My si koupili pilu, metr, tužku, šroubovák a šrouby, překližku a pár dalších věcí a „obytná vestavba“ byla hotová raz dva! Rozhodně jsme neměli k dispozici žádnou dílnu, překližku jsme řezali u kamaráda ve Vancouveru na chodbě a šroubovali jsme to dohromady na ulici na chodníku před autem.

Spací místa a přírodní horké prameny nejen v Kanadě jsme zapsali do mapy na webu našeho projektu www.wildcamping.tips. K dnešnímu dni máme 844 registrovaných cestovatelů, 781 vložených míst z celého světa a dokončujeme vlastní mobilní aplikace. 

Projekt i naše další cesty můžete sledovat také na Facebooku nebo na Instagramu @wildcampingtips.

Tomáš Mähring
  • 3Diskuse






REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz