"Pro zahraniční turisty jsme příliš drazí, tento měsíc meziročně poklesly tržby pražských restaurací, obchodů a cestovních agentur v průměru kolem 30 procent," dodává Okamura. Velký úbytek zahraničních turistů hlásí i hotely. "Některé hotely to nemohou přežít," varoval prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Pavel Hlinka.
Cestovní agentury zaměřené na zahraniční turisty jsou na tom asi nejhůře, katalogy pro další sezonu se připravují již během léta, aby se na podzim vytiskly a začal prodej zájezdů do České republiky. Agentury dávají do zahraničí ceny v eurech a tak musí odhadnout kurz s přibližně ročním předstihem. Většina počítala s kurzem loňského léta, kdy bylo jedno euro za 28 korun, nyní však od zahraničních cestovních kanceláří inkasují místo 28 Kč za euro pouze 23 Kč (o 18 % méně), což je hluboko pod marží všech cestovních agentur. Celé pobyty zahraničních turistů tak dotují ze svého nebo musí pro tento rok skončit.
Během pár let se Česko nechtěně stalo luxusní destinací
Zahraniční turista má totiž na útratu stále stejných zhruba 100 eur na den, před několika lety za ně dostal po směně více než 3000 korun, nyní však jen 2300 Kč. Služby však u nás stojí v korunách stále stejně nebo dokonce zdražují. Česká republika se tak během pár let stala pro cizince o třetinu dražší, cenově jsme se tak nechtěně stali luxusní destinací, kvalita služeb - okrádání, kapsáři, klamavě směnárny, bezpečnost, taxi atd. - tomu však neodpovídá. "Západoevropané k nám tak přestávají jezdit, jelikož jsme mnohem dražší destinací, než si můžeme dovolit," vysvětluje Okamura.
Z loňských 6,7 milionů zahraničních turistů, kteří navštívili ČR, jich 60% přijelo pouze do Prahy. V loňském roce tady utratili zahraniční turisté přibližně 115 miliard korun, z toho zhruba 80 % generovala samotná Praha. Hlavní město je tak zásadním barometrem vývoje příjezdového cestovního ruchu pro celou Českou republiku.
Silná koruna ničí cestovní ruch
PRAHA -
Silný kurz koruny, který láme rekordy, má negativní dopad na cestovní ruch v České republice. Restaurace, obchody, hotely i cestovní kanceláře podle mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury zažívají největší krizi od povodní v roce 2002.
Turisté v Praze foto: Lidové noviny
Stalin mezi kompoty. Proč mělo socialistické Československo reklamu a jak znervóznila prezidenta Novotného
Etiketa pro Čechy: Bílé tenisky na nohou první dámy si prošlapaly cestu na Hrad. Kdy je toto obutí nevhodné?
Legínová kontroverze. Jak se elastické nohavice dostaly z tělocvičen do ulic. A neodhalují příliš mnoho?
Tchyně, nebo tchýně? A kde se najednou vynořilo slovo bžunda? Duo Červená propiska učí zábavnou formou češtinu
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...