Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Start v jižních Čechách, cíl kousek od Prahy. Nejdrsnější seakajakářský maraton startuje v sobotu

Cestování

  6:00
TÝN NAD VLTAVOU - Za osm a půl hodiny odbavíte obvyklý pracovní den i s obědem, dobře se vyspíte či doletíte z Prahy do New Yorku. Pokud jste špičkový seakajakář, tak za stejnou dobu doplujete z Týna nad Vltavou k hrázi slapské přehrady v rámci extrémního závodu Pádluj o 106. Jeho už sedmý ročník startuje v sobotu 27. května brzy ráno v Týně nad Vltavou.

Mořský kajak. foto: Kanoistika Chomutov

Co je seakajak?

Praotcem dnešních seakajaků jsou plavidla domorodců na dalekém severu. Eskymáci je používali k lovu a dopravě. Dnešní mořské kajaky se používají na turistiku. Umožňují pobřežní plavbu, většinou jsou vybaveny “nákladním prostorem”, ve kterém si kajakáři převáží věci na táboření. Velkou renesanci zaznamenala tato sportovní disciplína ve Velké Británii.

Město na obou březích řeky ještě spí, na mostě svítí pouliční lampy. Raní šero se už téměř vytratilo a na hladině se pohupují dlouhé štíhlé trupy lodí. Chvilku před šestou hodinou raní se seřadí. “Start,” ozve se ze břehu. Listy pádel se zaseknou do tiché hladiny. Lodě vyrazí překvapivě svižně, proklouznou pod mostem a za pár minut mizí v dálce. Pádleři nevypadají, že mají 106 kilometrů dlouhý závod.

Historicky nejlepší čas na trati, která vede po hladině Vltavy, drží Petr Mojžíšek, který závodil za USK Praha. V roce 2015 potřeboval 8 hodin a 39 minut, aby se dostal do cíle. Jeho loď dosáhla průměrnou rychlost 12,3 kilometrů v hodině. Pro srovnání: nejlepší světový výkon v maratonu je 2 hodiny 2 minuty a 57 sekund, tudíž průměrná rychlost běžce byla 20,59 kilometrů za hodinu.

„Upřímně, takový čas je možný snad jen díky snížené hranici bolesti,” říká Ondřej Nikl, který závod pořádá. Závodníci se kromě vzdálenosti, únavy a bolesti musí vyrovnat i s přehradními hrázemi na Vltavě. Překonat musí hned tři: Kořensko, Orlík a Kamýk. Technicky nejzajímavější je překonávání hráze Orlíku. Na závodníky tam čeká téměř tři sta metrů dlouhý výtah, do kterého mohou vplout.

Více o závodu čtěte zde.

Pravidla:

Závod je možno odjet pouze na mořském kajaku jakéhokoli materiálu. Kajak musí být komerčně vyráběný model mořského kajaku určeného pro turistiku (loď musí mít alespoň 2 otvory do úložných prostor). Použití jiné lodě (rychlostní kajak a pod.) je možné, ale závodník však pojede s veškerým popsaným servisem, ale mimo soutěž.

Během závodu je přísně zakázáno využívat vln vytvořených motorovými plavidly.

Každý závodník musí být vybaven vlastním svítidlem (např. čelovka)!

Každý závodník má povinnost mít oblečenou záchrannou vestu.