Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

V Indii denně zemřou stovky řidičů. Vláda připravuje přísnější pravidla

USA

  7:09
DILLÍ - Rodina bankovního zaměstnance Rákéše Pillaiho si letos konečně splnila svůj dlouhodobý sen. Poté, co se celý život přepravují na kolech a motorkách, si koupili bílý vůz Suzuki Wagon R, jeden z nejprodávanějších kompaktních vozů v Indii. A je úplně jedno, že nikdo z rodiny neumí řídit.

Ashok Kumar provozuje na rohu ulice Chitragupta v Novém Dillí pneuservis pro stovky motorikš. foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Pillai si okamžitě sedl za volant a vyrazil na projížďku okolí místa, kde bydlí. Málem srazil několik chodců, poškrábal dveře od auta při zatáčení a narazil do zdi, když se snažil couvat.

„Hlavním pravidlem pro většinu řidičů v Indii je, že nesmíte za žádnou cenu zastavit,“ cituje jednatřicetiletého Pillaie agentura Reuters. „Auta nezastavují kvůli chodcům a chodci se nezastavují kvůli autům.“ Indie má nejnebezpečnější silnice na světě, což je výsledkem množství neškolených řidičů, nedostatečného vymáhání práva, špatně udržovaných silnic a aut, které nesplňují moderní požadavky na bezpečnost. Kvůli alarmujícímu růstu úmrtí zahájila nová vláda pětiletý projekt, který má snížit počet úmrtí na silnicích každoročně o pětinu. Projekt je součástí nejambicióznější revize silničních zákonů od nezávislosti v roce 1947.

Každé čtyři minuty jeden mrtvý

Za poslední desetiletí zahynulo při automobilových nehodách v zemi zhruba 1,2 milionu Indů. V průměru je to jeden mrtvý každé čtyři minuty. Dalších 5,5 milionu jich bylo vážně zraněno. Zatímco počet mrtvých na silnicích v mnoha rozvíjejících se zemích klesl, i když se prodej aut zvýšil, v Indii počet smrtelných nehod za posledních deset let vzrostl o polovinu.

Vláda nově navrhuje drastické zvýšení pokut a vězení za nebezpečnou jízdu. Vytvoří úřad, který se zaměří pouze na bezpečnost silničního provozu, zavede přísnější předpisy pro výrobce aut a využije technologii, aby snížila korupci. To znamená, že by třeba testy pro řidičské zkoušky měl vybírat počítač. Řidiči, který poruší stanovenou rychlost nebo bude řídit opilý, bude nově hrozit pokuta 800 dolarů (17.800 Kč), což je zhruba desetinásobek průměrné měsíční mzdy, a vězení. Současná maximální pokuta za překročení rychlosti je 16 dolarů a za řízení v opilosti 50 dolarů.

„Silniční návyky se nezmění přes noc a úspěch bude záviset na práci vlády, která bude muset zajistit realizaci těchto zákonů,“ uvedl Pijuš Tevari, který po smrti svého dospívajícího bratrance při autonehodě založil nadaci SaveLIFE, jejímž cílem je snížit počet nehod.

ČTĚTE TAKÉ:

Vznik nového zákona iniciovala smrt ministra pro rozvoj venkova Gopinatha Mundeho při automobilové nehodě letos v červnu. Munde, blízký spojenec premiéra Naréndry Módího, byl třetím vysoce postaveným politikem, který od roku 2000 zemřel při automobilové nehodě.

Nové právní předpisy se začaly v parlamentu projednávat tento měsíc. Budou velkým testem schopnosti Módiho získat podporu napříč stranami, protože přišel o většinu v horní komoře parlamentu.

Ale zpátky k Pillaiovým. V centru, kde se v Dillí provádějí testy řidičů, si musel Pillai vystát dlouhou frontu, i když místní překupníci nabízeli zájemcům, že za poplatek 30 dolarů mohou přeskočit frontu a vynechat zkoušku. Řada na něj přišla po hodině a byl vyzván k testu na rušné ulici blízko obchodního centra. Zkouška zahrnovala jízdu v přímém směru, přejetí do pravého jízdního pruhu, pak obrat do protisměru, ještě jeden a návrat na místo, kde jízdu začal. Vše trvalo 90 sekund. Zkoušející stál venku pod deštníkem, ani nenastoupil do auta, a snažil se sledovat více než deset aut a motorek, které podstoupily zkušební jízdu ve stejnou chvíli jako Pillai.

Prodají se dva miliony aut ročně

Indie je jedním z nejrychleji rostoucích automobilových trhů na světě. Ročně se zde prodají dva miliony aut. Ovšem s pravidly chování nových řidičů je to horší, protože vycházejí z pravidel pro chodce. Řidiči tak nemají pojem o bezpečné vzdálenosti vozidel a pokud na dálnici minou odbočku, zastaví, dají zpátečku a vrátí se.

Nebezpečí na silnicích zhoršuje i to, že je řidiči sdílejí s velbloudy, slony, vozíky taženými voly, nákladními auty, traktory a cyklisty. Silnice jsou děravé a často vběhnou do silnice chodci. Podél silnic se často nacházejí převrácená nákladní auta, pomačkaná osobní auta či rozbité sklo.

Indie má stále relativně málo řidičů v poměru k počtu obyvatel. Na 1000 obyvatel zde připadá 41 aut. To zhruba odpovídá situaci ve Spojených státech v roce 1917.

Autoři: ,

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.