29. listopadu 2014 6:50 Lidovky.cz > Cestovaní > Po stopách UNESCO

Po stopách UNESCO: Panama
aneb jak cestovat za nulu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Chudoba místních zde tvoří neuvěřitelný kontrast s naleštěnými mrakodrapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Chudoba místních zde tvoří neuvěřitelný kontrast s naleštěnými mrakodrapy... | foto: Alexandr Bílek
Panama je zemí, která patří mezi nejdůležitější cestovatelské cíle a je také zemí, ze které se prostě dál již nedostanete. Vlastně celá Amerika by se dala přejet autem z jihu na sever, ale je tu jedna významná překážka, kterou je právě území mezi Panamou a Kolumbií.

Já jsem se svojí desetiletou dcerou přiletěl do San Salvadoru a pokračovali jsme přes Honduras, o kterém jsem psal v jedné z minulých reportáží, dále přes Nikaraguu, Kostariku a v Panamě jsme si po tom dlouhém trmácení dopřáli prvotřídní potápění na souostroví Tora de Bocas a dva dny odpočinku.

Naše cestování po zemích Střední Ameriky probíhalo asi tak, že jsme si v každém státě půjčili auto, kterým jsme pohodlně procestovali všechny důležité cíle. Následně jsme se mezi státy přesouvali autobusem. Tento výlet patřil mezi dvojnásobně výjimečné, zážitků a nenadálých událostí byly každý den spousty, ale hlavně nás to nestálo všechno ani korunu, naopak, vše nám zaplatila v rámci odškodnění španělská letecká společnost.

Všechno zdarma

Náš čas, který byl vymezený pro tento výlet po místech, která jsou na seznamu UNESCO, byl něco přes měsíc. Auto jsme si půjčili v pěti zemích, spali jsme v 35 hostelech. Přiletěli jsme z Prahy do San Salvadoru a odletěli z Panamy domů. Celá legrace nás stála 70 000 Kč včetně letenek, ubytování, aut a jídla. Letecká společnost nám vyplatila za odškodnění ještě asi o osmnáct tisíc více.

Nárok na odškodnění vyplývá z pravidel letecké dopravy, a protože jsme měli zpoždění téměř 24 hodin, nárok na odškodnění ve výši 2 x 600 EUR + cenu letenky v plné výši jsme prostě měli. A to potěší. Cesta k vyplacení ale nebyla tak jednoduchá, žaloba se musela uplatnit u soudu. Pro letecké společnosti připravila evropská legislativa velmi tvrdé podmínky, nutno ale dodat, že odškodnění pravděpodobně obdrží jen zlomek cestujících, většině nestojí za to se s leteckou společností tak dlouho dohadovat a v krajním případě i soudit.

Jak jít potížím naproti

Pro úplnost mohu ještě dodat, že nepříjemnému zpoždění lze jít svým způsobem i naproti a noční můru většiny cestujících tak lze obrátit ve svůj prospěch. Chce to jen trochu štěstí a kapánek kalkulu. Existuje jedna taková šikovná mobilní aplikace, která sice primárně slouží k něčemu jinému, ale pokud si cestující kupuje letenku a má možnost si vybírat z mnoha letů i různých leteckých společností, lze pohodlně zjistit, jaká je procentuální pravděpodobnost zpoždění u konkrétních letů za poslední rok.

A když si člověk koupí letenku, která takové anomálie vykazuje, má větší pravděpodobnost, že se mu ta lapálie, kterou si nakonec velmi přeje, stane. Druhým trikem je kupovat si letenku do zámoří se společností, která létá každý den. Existuje tak pravděpodobnost, že nakonec některý let těsně před odletem letecká společnost zruší kvůli nedostatku pasažérů a i zde existuje slušná šance na stejné odškodnění, pokud tím letem bude právě ten váš.

Nikdo mu nevěřil, že je náš

V průběhu našeho cestování se k nám přidal kamarád, který cestuje spíše sám, ale v tomto případě nám dělal část cesty milou společnost. Je podstatně snědší než my, díky čemuž ho všichni v těchto zemích považují za čistokrevného „místňáka“. Zažíváme s ním díky tomu hodně legrace. Přestože s námi procestoval podstatnou část těchto zemí, nedostal na žádných hranicích do svého cestovního pasu jediné razítko.

Panamský průplav, kterým každý den projíždějí obrovské kontejnerové lodě

Proč? Na hranicích musí všichni cizinci vyřídit formality, místní lidé zůstávají sedět. Když jsme vystupovali, celník kamaráda vždy vrátil bez řečí na místo se slovy, že vystupují jen cizinci. Náš protest, že je Evropan, však nebyl nikdy vyslyšen. Musel si sednout mezi Středoameričany a pobaveně nás pozoroval skrz okénko. Později se již ani nezvedal, nechávali jsme ho dokonce i spát a on často ani netušil, že už je v jiné zemi. Když se ho místní ptávali, jaké je jeho zaměstnání, tvrdil, že je obchodník s kuřaty. Tuto skutečnost jsme však později obrátili v náš prospěch, když jsme chtěli něco koupit, on to měl vždy o dvě třetiny levnější.

Národní park La Amistad, UNESCO

Naším prvním cílem byl Národní park La Amistad. Poloha tohoto mimořádného místa ve Střední Americe umožnila, že se vzájemně křížily druhy fauny a flóry ze Severní a Jižní Ameriky. Většinu oblasti pokrývají tropické deštné pralesy. Území obývají čtyři různé indiánské kmeny, oblast využívá úzké spolupráce mezi Kostarikou a Panamou. Park byl na seznam Unesco zapsán v roce 1983. Bocas del Toro se nachází na západě při hranicích s Kostarikou na pobřeží Karibiku. Jedná o významné, turistické místo, kam se jezdí turisté převážně potápět.

I my jsme si našli trochu času a s jedním majitelem děravého člunu jsme se vydali prozkoumat krásy podmořského světa. Nikdy nezapomenu na zážitek, kdy jsem pod vodou své dceři ukazoval obrovskou, možná půldruhého metru velikou medúzu, ale ona ji do poslední chvíle neviděla. Její průhledné tělo bez dioptrických brýlí prostě nebylo téměř vidět. Navíc něco tak obrovského a průhledného by tam dole nikdo z nás nečekal. O to větší šok moje holčička zažila, když od ní bylo to monstrum méně než 2 metry a uvědomila si, že to, co se před ní vznáší, není úplně běžné milé neškodné zvířátko.

Vyhublí a hladoví psi

Každopádně toto místo patřilo co do rozmanitosti k nejkrásnějším, které jsme kdy viděli a pokaždé, když během našeho cestování máme příležitost šnorchlovat, vždy je pro nás tato lokalita hlavním porovnávacím měřítkem. Obrovské želvy vznášející se průzračnou a hlubokou vodou, murény vylézající ze svých skrýší, tisíce barevných rybek a půlmetroví žraloci, kteří mají kolem sebe tolik potravy, že je něco tak složitě stravitelného, jako je člověk, vůbec nezajímá. Stačí se jen lehce potopit a užívat si nádherné scenérie podmořského světa.

San Lorenzo, UNESCO

Tyto panamské pevnosti na karibském pobřeží jsou nádhernými příklady vojenské architektury 17. a 18. století a tvoří součást obranného systému vybudovaného Španěly pro obranu transatlantického obchodu. Na seznamu Unesco je toto historicky cenné místo již od roku 1980. Naše kouzelné kartičky ve Střední Americe fungují bezchybně, a tak jsou veškeré vstupy zdarma.

Panama byla založena v roce 1519 dobyvatelem Pedraríem Dávilou a je nejstarším...

Jako správní Češi využíváme pohostinnosti místních a strávíme zde půl dne pozorováním roztodivných zvířat, nosálů s pruhovanými dlouhými ocasy, kteří nám připravili nekonečné divadlo. Neúnavně se honili s vysoko zdviženými ocasy, krmili jsme je piškoty a oni nikdy neměli dost. Místní nás zásobovali čerstvými kokosy a upekli nám prvotřídní ryby. A nám se odtud vůbec nechtělo. Nakonec ještě přinesli knihu významných návštěvníků a trvali na tom, abychom se zde zvěčnili. Plesnivé a zanedbané místo, by jeden řekl, polorozbořené koloniální domy, všude se po staletí válí děla, která tu kdosi nechal po posledních výstřelech, ale jedná se bezpochyby o historické a energií nabité místo s příjemnými a ochotnými lidmi a na nás to všechno opravdu příjemně zapůsobilo.

Panama City, staré město, UNESCO

Panama byla založena v roce 1519 dobyvatelem Pedraríem Dávilou a je nejstarším evropským osídlením na tichomořském pobřeží Ameriky. Město bylo navrženo podle urbanistického plánu pravoúhlých ulic a přináší z Evropy myšlenku plánovaného města.

Lodě čekají na moři, a když na nějakou z nich přijde řada, připluje k ní...

V polovině 17. století bylo město opuštěno a bylo nahrazeno novým městem (historická čtvrť), kde se také dochoval původní půdorys ulic, architektura a neobvyklá směsice španělských, francouzských a ranně amerických stylů. Památka byla na seznam UNESCO zapsána v roce 1997. Chudoba místních zde tvoří neuvěřitelný kontrast s naleštěnými mrakodrapy opodál, kdy na jedné straně spí lidé doslova a do písmene v odpadcích a na druhé jezdí vysokorychlostními výtahy do luxusních restaurací. To ale není nic neobvyklého, podobné kontrasty jsou samozřejmostí po celém světě.

Panamský průplav- miliony za projetí

Celý den jsme si užívali nejslavnější kanál na světě, Panamský průplav, kterým každý den projíždějí obrovské kontejnerové lodě. Dlouhé hodiny jsme pozorovali to neuvěřitelné divadlo, popíjeli studené nápoje a vůbec se nám odtud nechtělo. Lodě čekají na moři, a když na nějakou z nich přijde řada, připluje k ní remorkér, který loď odvleče do ústí kanálu. Pak si loď převezmou dvě lokomotivy od Siemensu, které jezdí na obou stranách kanálu.

Chudoba místních zde tvoří neuvěřitelný kontrast s naleštěnými mrakodrapy...
Panama byla založena v roce 1519 dobyvatelem Pedraríem Dávilou a je nejstarším...
V polovině 17. století bylo město opuštěno a bylo nahrazeno novým městem...
Lodě čekají na moři, a když na nějakou z nich přijde řada, připluje k ní...

Jsou maličké, ale přesto mají gigantickou sílu. Na povel se obě rozjíždějí, odvlečou loď do prostoru, který je po uzavření obrovských vrat napuštěný vodou. Lodě se tak soustavou zdymadel dostávají pomalu výš nebo níž, aby následně překonaly výškový rozdíl mezi oceány. Průplav je dlouhý 80 km, má 6 zdymadel, z toho dvě na tichomořské straně v Pedro Miguel a v Miraflores. Voda je do zdymadel napouštěna z Gatunského jezera, přes který kanál také vede. Panamský průplav stavěli ke konci 19. století Francouzi, ale díky malárii a žluté zimnici, která sužovala místní dělníky, byl projekt nakonec po úspěšném dokončení dvou třetin všech prací na kanále ukončen. Francouzské dílo nakonec bylo dostavěno Američany.

Celková bilance mrtvých se ustálila na 25.000 a drtivou většinu obětí tvořili černoši. Za průjezd tímto unikátním dílem si Panama nechává velmi draze zaplatit, přesto se jedná pro lodě o výhodnou službu, protože obeplout celou Jižní Ameriku by trvalo mnoho týdnů a jak je známo, čas jsou peníze. Obrovské kontejnerové lodě nebo výletní kolosy zde za průjezd prý platí mezi jedním a šesti miliony korun. Kromě obrovských kolosů jsme měli štěstí zahlédnout třeba i malou plachetnici nebo ponorku. V jedné přilehlé kavárně jsme se setkali s kapitánem jedné obrovské lodi a dali jsme se s našimi sty španělskými slovíčky do řeči. Nakonec z toho vznikla nabídka, která se neodmítá. Pozval nás na palubu své lodi přímo na můstek. Bylo to sice jen na pár minut, přesto to byl zážitek, který stál za to a nešel naplánovat.

Alexandr Bílek
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!